واکنش روسیه به امکان استفاده از سلاح اتمی

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند استفاده از تسلیحات اتمی در درگیری از جانب روسیه را رد کند، گفت که هیچکس در این کشور حتی به ایده استفاده از سلاح اتمی فکر نمی‌کند.

به گزارش «تاس»، وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که «آیا ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در بیانیه قبلی خود اشاره کرده بود که در صورت دخالت طرف ثالث در درگیری اوکراین، از سلاح اتمی استفاده خواهد کرد، گفت: نه. اینطور فکر نمی‌کنم. اما او به وضوح گفت مداخله نکنید، اگر مداخله کنید، ما از همه امکانات ممانعت از آن و مجازات همه کسانی که قصد دخالت دارند، برخوردار هستیم. 

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا می‌تواند استفاده از تسلیحات اتمی در درگیری از جانب روسیه را رد کند، باز هم تاکید کرد «هیچکس به استفاده از ... حتی در خصوص ایده استفاده از سلاح اتمی فکر نمی‌کند». به گزارش رویترز، پسکوف در عین حال گفت: هر نتیجه‌ای از عملیات (در اوکراین حاصل شود)، البته دلیلی برای استفاده از سلاح اتمی نیست. ما یک مفهوم امنیتی داریم که به صراحت بیان می‌کند تنها زمانی که تهدیدی برای موجودیت کشور وجود داشته باشد، در کشور ما، می‌توانیم از سلاح‌های اتمی برای از بین بردن آن تهدید علیه موجودیت کشورمان استفاده کنیم و در واقع استفاده خواهیم کرد.

وی به اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده در مورد ولادیمیر پوتین هم اشاره کرد و بار دیگر آن را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد.

پسکوف گفت: این کاملاً نگران‌کننده است. اول این که این یک توهین شخصی است و به سختی می‌توان جایی برای توهین شخصی در سخنان یک رهبر سیاسی و به ویژه رهبر سیاسی بزرگترین کشور جهان، ایالات متحده تصور کرد. بنابراین، از این بابت بسیار متاسفیم. اظهارات او در مورد اینکه آیا پوتین نباید یا باید در روسیه قدرت داشته باشد، البته غیرقابل قبول است. این رئیس‌جمهور آمریکا نیست که تصمیم می‌گیرد چه کسی رئیس‌جمهور روسیه شود و باشد، مردم روسیه هستند که در جریان انتخابات تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی کرملین در اشاره به تحریم‌های غرب علیه کشورش هم گفت که کشورهای غربی در واقع جنگ اقتصادی تمام عیار علیه روسیه اعلام کرده‌اند. وی توضیح داد: ما باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم و متأسفانه آن شرایط کاملا غیردوستانه است. وارد فاز یک جنگ تمام عیار شدیم. کشورهای اروپای غربی، ایالات متحده، کانادا، استرالیا، آن‌ها در واقع در تجارت، در اقتصاد، در تصرف دارایی‌های ما، در مصادره سرمایه‌های ما، در مسدود کردن روابط مالی ما، جنگ علیه ما را هدایت می‌کنند و ما باید خودمان را با واقعیت جدید وفق دهیم. 

این مقام روس پیش‌تر هم در اشاره به اظهارات جو بایدن علیه ولادیمیر پوتین گفته بود: ما به پایش دقیق اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا ادامه می‌دهیم. ما این اظهارات را به دقت ضبط کرده و به این کار ادامه خواهیم داد.

بایدن روز شنبه خواستار برکناری پوتین از قدرت شده بود که طی دو روز گذشته واکنش‌های گسترده‌ای را بین مقامات و رسانه‌های مختلف جهان موجب شده است. پیش از این نیز بایدن همتای روس خود را «جنایتکار جنگی» خطاب کرده و پسکوف در واکنشی هشدار داده بود، ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا در حال تبدیل شدن به توهین‌های شخصی هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه دوشنبه در سخنانی در واکنش به اظهارات چند روز پیش خود درباره پوتین گفت که هرگز در مورد چیزی که درباره رئیس‌جمهور روسیه گفته عقب‌نشینی نمی‌کند و با اظهارات خود، خشمش را از پوتین ابراز داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.