دیدار قریب الوقوع اردوغان با نفتالی بنت

تایمز اف اسرائیل گزارش داد، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه اواسط ماه مه برای گفت‌وگو با مقامات اسرائیلی درباره انتخاب مجدد سفرای دو طرف، به تل‌آویو خواهد رفت.

این سفر وزیر خارجه ترکیه در حالی صورت خواهد گرفت که اسحاق هرتزوگ، ماه مارس گذشته، اولین سفر خود به ترکیه طی ۱۵ سال گذشته را به عنوان رئیس رژیم صهیونیستی انجام داد.

همچنین رجب طیب اردوغان، بعد از ماه رمضان با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد.

وی افزود: این دیدار به همکاری ترکیه و اسرائیل درباره نفت و گاز مدیترانه شرقی کمک خواهد کرد.

روابط میان ترکیه و اسرائیل پس از حمله نظامیان اسرائیل به کشتی ماوی مرمره در سال ۲۰۱۰ به پایین‌ترین حد خود رسید و افزایش تنش‌ها در فلسطین نیز تاثیر منفی بر روابط آنکارا و تل‌آویو برجای گذاشت.

اما طی سال‌های اخیر علی‌رغم کاهش سطح روابط دیپلماتیک میان دو طرف، حجم روابط اقتصادی روند روبه رشدی را شاهد بوده است.

براساس داده‌های سازمان آمار ترکیه (TÜIK)، حجم مراودات تجاری میان دو طرف طی پنج سال اخیر همواره افزایش یافته و این میزان در سال گذشته به رقم ۸.۴ میلیارد دلار رسیده است. سطح مراودات تجاری میان ترکیه و اسرائیل در سال ۲۰۲۰ نیز ۶.۲ میلیارد دلار رقم خورده است.

میزان صادرات ترکیه به اراضی اشغالی در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۳۵.۱ درصدی بوده و به رقم ۶.۴ میلیارد دلار بالغ شده که بیشترین میزان در تاریخ بوده است. همچنین ترکیه در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲.۱ میلیارد دلار کالا و خدمات از اسرائیل وارد کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.