ترکیه: به تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌پیوندیم

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت که کشورش به تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌پیوندد و آنکارا قبلاً هم موضع خود را با استفاده از کنوانسیون مونترو ابراز کرده است.

کالین در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی تی آر تی هابر گفت: ما قبلاً موضع خود را اعلام کرده‌ایم که به تحریم‌ها نمی‌پیوندیم.

کالین در ادامه افزود: از بین بردن همه پل ها با روسیه غیرقابل قبول است زیرا نیاز است کسی که با مسکو گفت و گو و مذاکره کند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تاکید کرد که تحریم های احتمالی علیه روسیه ضربه بیشتری به ترکیه خواهد زد.

کالین خاطر نشان کرد که ترکیه در موضوع تحریم روسیه از سوی آمریکا و غرب تحت فشار نیست.

وی همچنین بر لزوم طرحی برای لغو تدریجی تحریم ها علیه روسیه در صورت توافق بین مسکو و کی یف تاکید کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز جمعه در سخنانی تصریح کرد: ما برای میزبانی نشستی با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین و تعیین زمان آن تلاش می کنیم و آن دو رویکرد مثبتی در این زمینه دارند.

دور ششم مذاکرات صلح هیات‌های اوکراینی و روسی سه شنبه گذشته به میزبانی استانبول و با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کاری ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد.

تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین کی یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سر خواسته‌های دوطرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات درمنطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، ۱۲ اسفند (۳مارس)، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و دو دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) بصورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود.

البته پیش از برگزاری دور چهارم مذاکرات بین هیات‌های مذاکره کننده، نشست دیپلماسی آنتالیا بین وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در مورخ ۱۰ مارس برابر با ۱۹ اسفند برگزار شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.