پشت پرده موسسات مالی غیرمجاز به روایت ولی‌الله سیف

ولی الله سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی برای اولین بار از وقایعی سخن می گوید که پشت پرده موسسات مالی غیرمجاز وجود داشته است.

ولی‌الله سیف، سکان بانک مرکزی را در دوره ای برعهده داشت که ایران با تحریم های سخت روبرو بود. تحریم هایی که در نهایت سبب شد فنر ارزی رها شود.

او در گفتگویی که چندماه قبل با اکوایران داشت، برای اولین بار از  وقایعی سخن گفت که در پشت پرده موسسات مالی غیرمجاز وجود داشته و باعث شد تا او و تیمش در بانک مرکزی با ریسک های متعددی برای حل و فصل این مسئله مواجه باشند. 

ولی الله سیف در این گفت‌وگو همچنین از اولین دیدارش با حسن روحانی روایت کرده است، خروجی این نشست این می شود که سیف دو سه هفته بعد به عنوان رگولاتور بازار پول به ساختمان میرداماد برود.

 

ولی الله سیف در طول دوره مدیریت پنج ساله خود چه اقداماتی انجام داد؟ او در گفتگو با اکوایران به این سوال پاسخ داده است.

*****************

 
 

*آقای سیف! نوع حضور شما در حوزه بانکی از یک جهت متمایز است و آن پرونده‌های حقوقی است که بعضا به وجود آمده است و شما در بانک صادرات و بانک مرکزی تجربه پر سر و صدایی در حوزه حقوقی داشتید.

نوع نگاه ما نسبت به اتفاقات و قضایا باید متفاوت باشد. وقتی یک اتفاقی در یک زمان و مکانی می افتد معمولا زمان بروز آن در رسانه‌ها و افکار عمومی انعکاس پیدا می کند و به بسترهایی که موجب ایجاد این اتفاق بودند کمتر پرداخته می شود. شما به بانک صادرات اشاره کردید و من توضیح می دهم که تنها بانک صادرات نیست و در همه بانک‌هایی که من بودم از این اتفاقات افتاده است و چه قبل و چه بعد از من هم اتفاق افتاده و فقط در بانک‌های کشور ما نیست که این اتفاقات می افتد و حتی در بانک‌های کشورهای پیشرفته هم از این اتفاقات می افتد منتهی مهم این است که به چه نوعی به آن برخورد می کنیم.

 

پیغام تهدیدآمیز یک اختلاس گر در بانک صادرات

به خاطر دارم که در بانک سپه در یک مقطعی مورد مشابهی را داشتیم و فضا و جو قبل از اینکه به کسی که سوء جریان را ایجاد کرده بپردازد روی مدیریت آن بانک متمرکز می شد در حالی که مدیریت بانک در آن زمان نیاز به کمک داشت چون قضیه را کشف کرده بود، این مدیر که در حقیقت قضیه را کشف کرده بود و یک جریان سوء و فاسدی را متوقف کرده بود باید احساس حمایت می کرد ولی متاسفانه نمی توانست این احساس حمایت را کند و این فرد مختلس که در بانک سپه بود، به خاطر دارم با قاطعیت می گفتم که دعوا و پیگیری کنید اما پیغام داده بود که فلانی به ضرر خودت تمام می شود، به من فرصت بده، من حتما می آیم و بدهی‌هایم را می دهم اما تصور من آن زمان این بود که او می خواهد دفع الوقت کند و از فرصتی استفاده کند و از این قضیه قسر در برود و به همین دلیل من اصرار کردم تا این اتفاق بیفتد و در بانک صادرات هم تقریبا یک شرایط این چنینی پیش آمد بالاخره یک دلایل و یک زمینه‌هایی برای بروز آن مشکل در سیستم اجرایی بانک صادرات وجود داشت و از قبل هم این اتفاق افتاده بود که آن زمان کشف شد و من هم با نهایت احساس مسئولیت فکر کردم باید کار را دنبال کنم و  این خطرات را هم پذیرفتم و فکر کردم بر حسب مسئولیتی که پذیرفتم وظیفه دارم اقتضای مسئولیتم را انجام دهم و لذا با چنین نگاهی اینکار را وظیفه خودم می دانستم که انجام دهم و به خاطر دارم در دادگاهی که آن زمان تشکیل شد، جهت گیری های خیلی خوبی در دادگاه انجام شد و این موضوع خیلی دقیق بررسی شد و نتیجه ای که رئیس دادگاه اعلام کرد این بود که بانک صادرات وظیفه اش را به موقع انجام داده است و از این بابت هیچ گونه اشکالی بر کارشان متراتب نبوده است.

متن کامل این گفت‌وگو را با تیتر «ولی الله سیف: در خیابان مرگ بر سیف می گفتند و تهدید می شدم»‌‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.