آخرین خبرها از تحولات پاکستان

به دنبال تحولات سریع مرتبط با جنجال سیاسی میان دولت و اپوزیسیون پاکستان، پس از رد طرح عدم اعتماد «عمران‌خان» از سوی مجلس ملی و دستور ریاست جمهوری پاکستان برای انحلال پارلمان، قوه قضاییه این کشور به موضوع منحل شدن مجلس ورود کرد؛ این درحالی است که کابینه دولت پاکستان نیز منحل شد.

لحظاتی پس از انحلال پارلمان ملی پاکستان وزیر اطلاع رسانی این کشور منحل شدن رسمی کابینه دولت را نیز اعلام کرد.

نخست وزیر پاکستان با تاکید بر مقابله با توطئه‌های خارجی از مردم خود خواست تا برای انتخابات عمومی آینده آماده شوند.

در همین حال دیوان عالی پاکستان در واکنش به تصمیم ریاست مجلس در نحوه استفاده از اختیارات خود برای رد طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر و سپس انحلال پارلمان از سوی ریاست جمهوری واکنش نشان داد.

قوه قضاییه پاکستان کمیته ویژه‌ای را مامور رسیدگی دقیق و کامل به نحوه رد طرح عدم اعتماد از سوی نائب رئیس مجلس این کشور کرد.

حقوق دانان پاکستانی و کارشناسان قانون اساسی این کشور گفتند که ریاست مجلس فراتر از اختیارات خود و در دفاع از نخست وزیر، جلوی طرح عدم اعتماد را گرفت؛ درحالی که نمایندگان جناح مخالف از اکثریت برای تصویب این طرح برخوردار بودند.

این در حالی است که امروز رئیس مجلس ملی پاکستان با محکومیت مداخله خارجی در امور داخلی این کشور رسما هرگونه طرح عدم اعتماد علیه «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان برپایه مداخله خارجی را مردود اعلام کرد.

جلسه نهایی برای رای گیری درخصوص طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر این کشور امروز به ریاست «قاسم خان سوری» نائب رئیس مجلس پاکستان برگزار شد.

ریاست مجلس پاکستان طرح ارائه شده از اپوزیسیون برای رای عدم اعتماد علیه عمران‌خان را مغایر با قانون اساسی کشور و استقلال و حاکمیت کشور دانست‌.

قاسم خان سوری با مردود اعلام کردن طرح ارائه عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان اعلام کرد: به هیچ قیمتی براساس مداخله خارجی و توطئه، طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان یا برکناری دولت قابل قبول نیست.

نمایندگان مجلس از حزب حاکم پاکستان با سردادن شعارهای ضدآمریکایی اپوزیسیون را به شدت سرزنش کردند.

وزیر اطلاع رسانی پاکستان در این جلسه که البته بدون حضور عمران‌خان نخست وزیر این کشور برگزار شد، اعلام کرد: اوایل ماه گذشته سفیر پاکستان در یک کشور خارجی متوجه رفتار غیردیپلماتیک کشور میزبان شده و نامه‌ای مبنی بر حمایت از طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر پاکستان دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: مردم پاکستان هرگز مداخله خارجی را نپذیرفته و مقابل تهدیدات علیه استقلال و حاکمیت کشورشان تسلیم نمی‌شوند.

عمران‌خان سومین نخست وزیر پاکستان است که با چالش عدم اعتماد از سوی اپوزیسیون در مجلس مواجه می شود.

وی پیش‌تر اعلام کرده بود که از سوی آمریکا تهدید شده و این کشور درپی توطئه علیه یک دولت منتخب در پاکستان است. عمران‌خان همچنین اپوزیسیون را به همدستی با توطئه خارجی از جمله آمریکا برای از بین بردن نظام دمکراتیک متهم کرده است.

با این وجود، اپوزیسیون پاکستان مدعی خاتمه دادن به دولت عمران‌خان است و برای تصدی کرسی نخست وزیری «شهباز شریف» رئیس حزب مسلم لیگ نواز و رهبر جناح مخالف در مجلس را به عنوان نامزد مشترک معرفی کرده است.

امروز «عارف علوی» رئیس جمهوری پاکستان در موافقت با پیشنهاد "عمران‌خان" نخست وزیر این کشور، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد.

«عمران‌خان» روز یکشنبه و ساعاتی پس از پایان جلسه پارلمان طی گفت‌وگوی زنده تلویزیونی، از مردم پاکستان خواسته بود تا خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور آماده کنند.

وی به طور تلویحی خطاب به عناصر پشت پرده مداخله خارجی در امور داخلی پاکستان گفت که باید مردم پاکستان تصمیم بگیرند که چه دولتی  قدرت را در کشور به دست داشته باشد.

«عارف علوی» رئیس جمهوری پاکستان امروز پیشنهاد نخست وزیر این کشور برای انحلال پارلمان را پذیرفت و به این ترتیب پاکستان خود را برای انتخابات زودهنگام آماده می‌کند.

در همین حال اپوزیسیون پاکستان مردود اعلام شدن طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر توسط ریاست مجلس را یک اقدام غیرقانونی خواند و اعلام کرد: جناح مخالف علیه دستورالعمل امروز ریاست مجلس به دیوان عالی پاکستان شکایت خواهد کرد.

رئیس حزب مردم پاکستان نیز مدعی شد که اقدام عمران‌خان برای طرح پیشنهاد انحلال پارلمان ملی نیز مغایر با مفاد قانون اساسی است.

روند تشکیل دولت موقت و برگزاری انتخابات تا ۹۰ روز آینده

وزیر اطلاع رسانی پاکستان لحظاتی پیش اعلام کرد که کابینه دولت منحل شده است، اما عمران‌خان تا زمان تشکیل دولت موقت (انتقالی) همچنان کرسی نخست وزیری را در اختیار خواهد داشت.

براساس قانون اساسی پاکستان، پس از انحلال پارلمان ملی، دولت موقت (انتقالی) برای تامین مقدمات برگزاری انتخابات آتی تشکیل شده و در عرض ۹۰ روز انتخابات عمومی باید در این کشور برگزار شود.

رهبران اپوزیسیون پاکستان اقدام دولت عمران‌خان را نقض آشکار قانون اساسی کشور دانسته و از آمادگی خود برای مراجعه به دیوان عالی و به چالش کشاندن تصمیم ریاست مجلس و انحلال پارلمان خبر دادند.

عمران‌خان پیش‌تر نسبت به مداخله خارجی به ویژه تحرکات آمریکا برای تحریک اپوزیسیون علیه دولت منتخب در پاکستان هشدار داده و افشا کرد که واشنگتن در تلاش برای تغییر دولت منتخب است زیرا ما زیر بار حرف زور نرفته و درپی پیروی از سیاست مستقل خارجی هستیم.

پایان متفاوت نخست وزیری عمران‌خان

ˈعمران احمد خان نیازیˈ رییس حزب تحریک انصاف با کسب اکثریت آرای نمایندگان مجلس ملی به عنوان بیست و دومین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد و روز ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ (۱۸ اوت ۲۰۱۸) سوگند خدمت یاد کرد.

عمران‌خان بازیکن بین‌المللی کریکت و رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، با وعده &#۳۹;پاکستان جدید و پایان دادن به فساد در این کشور&#۳۹; در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ حضور یافت و پیروز آن شد اما جناح مخالف مدعی تقلب گسترده در انتخابات و تبانی عمران‌خان با تشکیلات قدرتمند نظامی شدند.

عمران‌خان ۶۹ ساله، چندین سال است برای جلب حمایت عمومی در انتخابات تلاش می‌کند؛ او در سال ۱۹۹۶ حزب تحریک انصاف پاکستان را تاسیس کرد.

وی تنها کاندیدای این حزب در انتخابات ۲۰۰۲ برای کسب کرسی پارلمان این کشور بود و این حزب، انتخابات سال ۲۰۰۸ را تحریم کرد.

تلاش او سرانجام در انتخابات عمومی گذشته در سال ۲۰۱۳ نتیجه داد و حزب او به عنوان بازیگری جدی در صحنه سیاسی پاکستان ظاهر شد. حزب تحریک انصاف در آن سال به عنوان دومین حزب بزرگ آرا را به خود اختصاص داد.

از سال ۱۳۲۶ شمسی (۱۹۴۷میلادی) که جمهوری اسلامی پاکستان به استقلال دست یافت، تا به امروز هیچ یک از ۲۱ نخست وزیر این کشور نتوانستند دوره ۵ ساله نخست وزیری خود را کامل کنند. هر کدام از آن‌ها به دلایل مختلف از جمله ترور، کودتای نظامی، پرونده‌های فسادمالی، عدم توانایی اداره کشور ویا عدم ایجاد امنیت در کشور زودتر از موعد پنج ساله صندلی نخست وزیری را ترک کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.