وزرای خارجه کشورهای عربی به روسیه می روند

وزرای خارجه کشورهای عربی برای گفت‌وگو در مورد وضعیت اوکراین به مسکو و ورشو سفر می‌کنند.

وزارتخانه یادشده در بیانیه‌ای اعلام کرد که «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب، وزیران خارجه عرب را برای آغاز رایزنی‌ها با طرف روسی همراهی می‌کند و پس از آن برای دیدار با طرف اوکراینی به ورشو پایتخت لهستان سفر خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: وزرای عرب به مواضع و نگرانی‌های دو طرف با توجه به آخرین تحولات امنیتی و سیاسی بحران اوکراین گوش خواهند داد و همچنین در مورد چشم انداز و راه‌های کمک به تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس و کاهش تنش در اوکراین، با هدف امکان دستیابی سریع به راه‌حل سیاسی گفت‌وگو خواهند کرد.

وزارت خارجه الجزایر افزود: این سفر در چارچوب برنامه کاری گروه تماس عربی در سطح وزیران که در نهم مارس گذشته در قاهره به تصویب شورای وزیران اتحادیه عرب رسیده است، صورت می‌گیرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.