یک نماینده مجلس: تورم امسال نگران کننده خواهد بود

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: تورم در سال ۱۴۰۱ نگران کننده خواهد بود و احتمال استیضاح ۲ وزیر صمت و اقتصاد از سوی نمایندگان مجلس زیاد است.

محمد وحیدی، با اشاره به اینکه برخی از مدیران نگرش دولت و برنامه ۵ ساله کشور را درک نکرده‌اند، اظهار کرد: نمایندگان باید به صحبت رهبر انقلاب توجه کنند که فرمودند مجلس باید به جای مزاحمت برای دولت، سعی در افزایش قدرت نظارتی خود داشته باشد و از همین جهت باید از اهرم‌های نظارتی خودمان که یکی از آن‌ها استیضاح است استفاده کنیم و به سمت مدل مداخله‌ای در کار دولت نرویم.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه زمینه برای استیضاح وزیر صمت آماده‌تر است، افزود: اگر وضعیت موجود ادامه‌دار باشد به طور قطع مجلس از اهرم نظارتی خود استفاده می‌کند و وزرا نیز باید پاسخگو باشند.

نگران تورم در سال ۱۴۰۱ هستیم

وحیدی با اشاره به اینکه نگاه به دولت باید یک نگاه سیستمی باشد، یعنی اگر هر جزئی، نقص پیدا کند، این معضل تاثیر خود را روی دیگر قسمت‌ها هم خواهد گذاشت، ادامه داد: تیم اقتصادی دولت، شاید در جلسات‌ خود به نقطه مشترک برسند یا بخواهند برسند، اما وقتی به میدان عمل و اجرا می‌آیند خیلی منفصل از هم یا جزیره‌ای عمل می‌کنند.

وزرای صمت و اقتصاد در آستانه استیضاح/ تیم اقتصادی دولت منفصل عمل می‌کند

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس با تأکید براینکه بنده به شخصه به تیم اقتصادی دولت انتقاد دارم، اضافه کرد: به طور مثال در خصوص حذف ارز ترجیحی که معتقدم باید حذف شود، باید اطمینان‌بخشی به مجلس و مردم به حدی باشد که همه حس کنند با حذف این ارز رانتی، مشکل خاصی، افراد و معیشت‌شان را تهدید نمی‌کند. این رویکرد که باید در یک برنامه زمان‌بندی شده و قابل اجرا باشد در سطح جامعه دیده نمی‌شود و از این‌رو بنده به عنوان نماینده مردم و البته بسیاری از اقتصاددانان، نگران تورم در سال ۱۴۰۱ هستیم.

وی اظهار کرد: مجلس اگر دست دولت را در حذف ارز ترجیحی باز گذاشت به خاطر این بود که رانت حذف شود و می‌دانستیم این جراحی اقتصادی، کاری حساس است. اما نگرانی ما از بعد این تصمیم است که حالا که باید بیمار جراحی شود، زیرساخت‌ها برای اینکه پس از عمل، حالش خوب باشد، مهیا هست یا نه؟

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: شرایط وزارت آموزش و پرورش متفاوت‌تر است، چون انتظارات در دو بخش وجود دارد که یک بخش، جامعه فرهنگیان است و بخش دیگر، مجموعه جامعه هدف آموزش و پرورش که در آن دانش آموزان و اولیایشان گنجانده می‌شوند. به هر تقدیر ویروس کرونا کار را در سیستم آموزشی متفاوت کرد و به جرات می‌توان گفت آسیب این حوزه در دنیا کمتر از چالش‌های اقتصاد نبوده است.

وحیدی در پایان تصریح کرد: گاهی می‌بینیم که نگاه برخی از اجزای دولت به وزارت آموزش و پرورش، مصرفی است که تغییر این نگاه باید با محوریت شخص وزیر آموزش و پرورش باشد. وی باید این موضوع را به دیگر مدیران تفهیم کند که تصمیماتش اثراتی ۵۰ ساله دارد، پس کار در این مجموعه مهم و حساس است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.