مقام پنتاگون: ادعای اوکراین را در مورد کشتار غیر نظامیان تایید نمی‌کنیم

یک مقام پنتاگون گفت که ایالات متحده به طور مستقل قادر به تایید ادعای اوکراین در زمینه کشتار غیر نظامیان از سوی ارتش روسیه نیست.

یک مقام پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دوشنبه شب به وقت تهران گفت که ایالات متحده قادر به تایید ادعای اوکراین در زمینه کشتار غیر نظامیان از سوی ارتش روسیه نیست.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که مایل به افشای هویت خود نبود، گفت که ارتش ایالات متحده در موقعیتی نیست که مستقلاً گزارش‌های اوکراین در مورد جنایات نیروهای روس علیه غیرنظامیان در شهر «بوچا» را تایید کند، اما دلیلی برای مخالفت با این گزارش‌ها نیز ندارد.

این مقام پنتاگون گفت: «ما همان تصاویری را می‌بینیم که شما دیدید. ما هیچ دلیلی برای رد ادعاهای اوکراین در مورد این جنایات که  به وضوح ناراحت کننده است، نداریم.»

بر اساس این گزارش، کی‌یف و رسانه‌های اوکراینی فیلم‌های ویدئویی منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در شهر «بوچا» در شمال اوکراین گرفته شده و اجساد غیرنظامیان کشته شده را نشان می‌دهد. کی‌یف این اقدام ادعایی را به گردن روسیه انداخته، در حالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و خاطرنشان کرد که نیروهایش روزها پیش از این منطقه خارج شده‌اند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر «بوچا» تأکید کرد که وقایع در بوچا در حقیقت یک «حمله ساختگی» بوده است. لاوروف در نشست با «مارتین گریفیتس» معاون «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل از تلاش غرب برای گمانه‌زنی در مورد مسائل انسانی در اوکراین خبر داد.

وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص گفت: «یک بار دیگر، یک حمله ساختگی دیگر در شهر بوچا منطقه کی‌یف پس از آن آغاز شد که نیروهای نظامی روس مطابق با برنامه و توافقات حاصله، این منطقه را ترک کرده بودند. چند روز بعد، صحنه‌سازی در آنجا ترتیب داده شد که توسط نمایندگان اوکراینی و حامیان غربی آنها از طریق تمام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت».

وزیر امور خارجه روسیه سپس تأکید کرد که نیروهای نظامی روسیه به طور کامل در تاریخ ۳۰ مارس (چهارشنبه ،۱۰ فروردین ) شهر بوچا را ترک کرده بودند و در این خصوص گفت: ««در ۳۱ مارس، شهردار [بوچا] رسماً گفت که همه چیز خوب است و دو روز بعد دیدیم که چه تولیداتی در همان‌ خیابان‌ها سازماندهی شد که اکنون سعی دارند از آن برای اهداف ضد روسی استفاده کنند».

لاوروف ادامه داد: « همانطور که بعداً مشخص شد، این تلاش‌ها با هدف کاملاً تحریک‌آمیز انجام شد و مطالب جعلی ارائه شد که سپس افشا شد. این‌ها تلاش‌های مداوم کشورهای غرب برای سیاسی کردن و حتی گمانه‌زنی کردن درباره موضوعات انسانی در اوکراین است».

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو وضعیت بوچا را یک اقدام تحریک‌آمیز می‌داند که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند و از بریتانیا که ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد خواستار برگزاری نشستی در این زمینه خواهد شد.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه هفته جاری اعلام کرد که نیروهای مسلح روسیه در تاریخ ۳۰ مارس (چهارشنبه، دهم فروردین)، به طور کامل روستای بوچا در منطقه‌ کی‌یف را ترک کرده‌اند و «شواهد جنایات» در این روستا روز چهارم پس از خروج و زمانی ارائه شده است که کارکنان سرویس امنیتی اوکراین وارد شهر شدند.

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که در تاریخ ۳۱ مارس (پنجشنبه، ۱۱ فروردین)، «آناتولی فدروک» شهردار شهر بوچا در یک پیام ویدئویی تأیید کرد که هیچ سرباز روس در بوچا حضور ندارد و هیچ اشاره‌ای نیز به تیراندازی به شهروندان محلی با دستان بسته نیز نکرده بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.