انتقادهای استاد بزرگ شطرنج روس از پوتین

گری کاسپاروف، استاد بزرگ شطرنج روس و قهرمان سابق جهان که از منتقدین شناخته شده ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه است، در مقاله اخیر خود برای روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با عنوان «بایدن حقیقت را گفت: پوتین باید برود» نوشت: اگر سردرگمی اخلاقی غرب به روسیه فرصتی برای تجدید قوا بدهد، فدا شدن اوکراین، بیهوده خواهد بود.

پیشنهاد تساوی

اکوایران در این باره نوشت: کاسپاروف که در سال 2017، موسسه آمریکایی «تجدید ابتکار دموکراسی» (RDI) را تأسیس کرد (اندیشکده‌ای که هدف خود را ترویج و دفاع از دموکراسی لیبرال در ایالات متحده و خارج از آن معرفی می‌کند)، و در حال حاضر نیز رئیس بنیاد حقوق بشر است، در این مقاله نوشت:

«جنگ همه جانبه روسیه علیه اوکراین وارد ششمین هفته خود می شود و در چند روز گذشته شاهد تغییر لفاظی در اهداف ولادیمیر پوتین بوده ایم. از آنجایی که کرملین در مورد همه چیز دروغ می گوید، شواهد واقعی از عقب نشینی روسیه یا هرگونه تغییر در وضعیت همیشه ضروری است.

با این حال، با تایید مشاهدات میدان نبرد که ارتش روسیه در اهداف اولیه خود ناکام مانده است، به نظر می رسد مسکو اکنون تلاش خواهد کرد تا با یک مذاکره موفق، یک تلاش نظامی فاجعه بار را نجات دهد.

همانطور که نایجل شورت، رقیب سابق من در مسابقات قهرمانی جهان، یک بار در مورد پیشنهادات صلح گفت: "اگر حریف شما به شما تساوی پیشنهاد داد، سعی کنید دلیل این موضوع را بررسی کنید که چرا فکر می کند وضعیت او بدتر است."

این همچنین با تاکتیک معمول آقای پوتین برای گرفتن قلمرو با زور و سپس چرخش به سمت دیپلماسی برای تضمین دستاوردهای خود مطابقت دارد. چه ساختگی باشد و چه تخیلی، فشار اوکراین و متحدانش بر روسیه فقط باید افزایش یابد. خارکف و ماریوپل اکنون شبیه ویرانه‌هایی هستند که آقای پوتین در حلب و گروزنی ساخته است. با این حال، ارائه تسلیحاتی که اوکراین برای توقف توپخانه دوربرد، حملات موشکی و بمباران هوایی به آن نیاز دارد، هنوز توسط ایالات متحده و دیگر کشورهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مهار شده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «بایدن حقیقت را گفت، «پوتین باید برود»!»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.