استفاده روسیه از بمب‌های خوشه‌ای در اوکراین

رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح  روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره تهاجم روسیه به اوکراین افزود: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد ادعاهای معتبری دریافت کرده است مبنی بر اینکه نیروهای روسیه حداقل ۲۴ بار از بمب های خوشه‌ای در مناطق پرجمعیت استفاده کرده‌اند.

وی اظهار داشت: سازمان ملل به شدت نگران استفاده مداوم از سلاح های انفجاری با حوزه تاثیرگذاری وسیع است.

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح خاطرنشان کرد که این سلاح ها بیشترین تلفات غیرنظامیان را در جنگ ایجاد می کنند.

دی کارلو با ارائه آماری از قربانیان جنگ در اوکراین گفت: از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه، حداقل یک هزار و ۴۸۰ غیر نظامی کشته  و ۲ هزار و ۱۹۵ نفر دیگر مجروح شده اند.

وی ادامه داد که آمار واقعی تلفات در اوکراین به شکل قابل توجهی بیشتر است و از آخرین گزارش او به شورای امنیت، تلفات غیرنظامیان در اوکراین بیش از دو برابر شده است.

 گروه های حقوق بشری و سفارت اوکراین در آمریکا، روسیه را به استفاده از بمب های خوشه ای و خلائی که سلاح های محکوم شده از سوی سازمان های بین المللی هستند، متهم کرده بودند.

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.

کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد می کند.

به گزارش اسپوتنیک، (دولت) «کی یف» و رسانه های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می شود.  کی یف روسیه را دراین رابطه مقصر دانسته درحالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح  می کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

سازمان ملل: ادعاهای استفاده روسیه از بمب‌های خوشه ای در اوکراین "معتبر" است

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.