جانت یلن وزیر خزانه داری در سخنانی در نشست استماع سنای آمریکا افزود: اقدامات روسیه یک رودرویی غیرقابل قبول با نظم جهانی مبتنی بر قوانین است و پیامدهای اقتصادی عظیمی در اوکراین و فراتر از آن خواهد داشت.

 جنگ اوکراین و واکنش غرب به آن، قیمت‌های مواد غذایی و انرژی را افزایش داده و نگرانی‌هایی را در مورد کاهش رشد اقتصادی یا حتی رکود ایجاد کرده است.

یلن در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان، تهاجم روسیه را بی رحمانه و بدون دلیل توصیف و تاکید کرد که وزارت خزانه داری متعهد به پاسخگو کردن روسیه در قبال اقداماتش است.

یلن گفت: تاثیرات جنگ اوکراین، آسیب های اقتصادی  در بسیاری از کشورها با بدهی های زیاد و گزینه‌های محدود را افزایش می دهد.

وزیر خزانه داری آمریکا خاطرنشان کرد که روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم صادرات گندم جهان را به خود اختصاص می دهند.

یلن گفت: تهاجم روسیه جریان غذا را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان مختل کرده و باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین و واکنش ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.