«چاووش اغلو» به آمریکا دعوت شد

چاووش اوغلو در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل پس از نشست ناتو گفت: آنکارا از گزارش‌هایی مبنی بر ارسال نامه‌ای از سوی دولت آمریکا به کنگره مبنی بر این‌که این فروش در خدمت منافع آمریکا و ناتو است، استقبال می‌کند.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی‌اش، او را برای گفت‌وگو در ۱۸ ماه مه به واشنگتن دعوت کرده است.

این دعوت در حالی صورت می‌‌گیرد که متحدان ناتو در این هفته برنامه ای برای بهبود و تقویت روابط طولانی‌مدت خود تدارک دیده‌اند.

ترکیه پیشتر برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف۱۶ ساخت شرکت لاکهید مارتین و نوسازی کیت‌های ۸۰ فروند از همین جنگنده اقدام کرده بود.

دولت اردوغان اعلام کرده همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ از روسیه ادامه خواهد داد. پس از آن نمایندگان مجلس آمریکا از دولت بایدن خواستند در قبال کشور‌هایی مانند ترکیه که به مانند دشمن با آمریکا رفتار می‌کنند بایستد.

دولت آنکارا پیش از این برای خرید ۱۰۰ فروند جنگنده اف۱۶ از شرکت لاکهید مارتین قرارداد بسته بود، ولی در سال ۲۰۱۹ و پس از خرید سامانه موشکی اس۴۰۰ از روسیه این قرارداد تعلیق شد.

آمریکا و متحدانش در ناتو بر سر موضوعاتی چون دخالت ترکیه در سوریه و روابطش با روسیه و نیز اقدامات آنکارا در مدیترانه و برخی موضوعات دیگر حقوقی با اردوغان اختلاف نظر شدید دارند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.