امیرعبداللهیان: برای رسیدن به توافق خوب مصمم هستیم/ آمریکا رویکردی واقع بینانه اتخاذ کند

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «نیکلا سلاکوویچ» وزیر امور خارجه صربستان تلفنی گفتگو کردند.

در این گفتگوی تلفنی موضوعات مورد اهتمام مشترک دوجانبه، منطقه و جهان از جمله روند بحران اوکراین و مذاکرات وین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی ضمن تبریک برگزاری انتخابات موفقیت آمیز پارلمان و ریاست جمهوری در صربستان، انتخاب مجدد «الکساندر ووچیچ»  را به دولت و ملت صربستان تبریک گفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: روابط دو کشور ایران و صربستان تحولات مثبت و سازنده ای را پشت سر گذاشته است و امیدوار هستیم که با برگزاری کمیسیون اقتصادی دو کشور زمینه ارتقا و‌گسترش بیش از پیش مناسبات فراهم آید.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین حضور دانشجویان ایرانی در صربستان را گامی مهم در راستای توسعه همکاری های علمی آموزشی دو کشور خواند.

وی توجه بیشتر به موضوع گردشگری بین دو کشور را با توجه به ظرفیت های موجود حائز اهمیت خواند.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحریکات ناتو و وجود جنگ در اوکراین، مسیر دیپلماتیک و گفت وگو و جلوگیری از تداوم و گسترش جنگ را راه حل واقعی برای حل و فصل این موضوع خواند و مخالفت خود را با جنگ و اعمال تحریم های یکجانبه اعلام کرد.

نیکلا ساکوویچ وزیر امور خارجه صربستان نیز با تشکر از تبریک صمیمانه بابت پیروزی رئیس جمهور کشورش در انتخابات این کشور، همچنین تبریک ماه مبارک رمضان و نوروز به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران، هشتادمین سالگرد برقراری روابط دو کشور را گرامی داشت.

وزیر امور خارجه صربستان خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه همه جانبه و ارتقای مناسبات دو کشور از جمله در زمینه کشاورزی و افزایش همکاری در ارائه تسهیلات برای دانشجویان ایرانی حداکثر تلاش از سوی دولت صربستان به عمل خواهد آمد.

وزیر امور خارجه صربستان درباره نتایج مذاکرات وین سؤال و ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین هر چه سریع تر به نتیجه مطلوب برسد.

نیکلا ساکوویچ با تشریح موضع کشورش در خصوص کوزوو و همچنین بحران اوکراین، بر حفظ تمامیت ارضی اوکراین و استفاده از مسیر دیپلماتیک برای حفظ و گسترش صلح در منطقه تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار مصمم است. طرف آمریکایی باید به جای زیاده خواهی، ایجاد کندی و مانع در مسیر کار، با رویکردی واقع بینانه رفتار کند.

وزیر خارجه کشورمان مواضع چین، روسیه و سه کشور اروپایی را در مسیر رسیدن به توافق سازنده خواند.

امیرعبداللهیان نقش اتحادیه اروپا بویژه تلاش های جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا را فعال خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.