بن سلمان در شرکت داماد ترامپ سرمایه گذاری کرد!

مجله خبری د ویک گزارش داد، شش ماه پس از آنکه جارد کوشنر، مشاور ارشد در دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از کاخ سفید خارج شد، صندوق سرمایه‌گذاری‌های دولتی عربستان سعودی که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اداره می‌شود، دو میلیون دلار در شرکت جدید سرمایه‌گذاری خصوصی کوشنر سرمایه‌گذاری کرد.

کوشنر در زمان فعالیتش در کاخ سفید، از حامیان کلیدی بن سلمان بود. به گزارش نیویورک‌تایمز، اعضای کمیته سنجش سرمایه‌گذاری در این صندوق سعودی، با سرمایه‌گذاری در شرکت کوشنر مخالف بودند، اما بن سلمان به این مخالفت توجهی نکرد.

کوشنر، همسر ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ است.

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری بن سلمان در شرکت کوشنر ۶ ماه پس از ترک کاخ سفید

کمیته سنجش این صندوق سعودی که از روسای فعلی یا سابق شرکت‌های آرامکو، داو کمیکال، بانک مرکزی عربستان و صندوق توسعه صنعتی این کشور تشکیل شده است، با سرمایه‌گذاری در شرکت نوپای «افینیتی فاند» کوشنر مخالفت کردند. این چهار عضو اعلام کردند که مدیریت این شرکت بی‌تجربه بوده و کارمزد مدیریت سرمایه‌شان هم بالاست. آن‌ها همچنین اعلام کردند که بررسی‌های لازم نشان داده که عملکرد این شرکت در هیچ جنبه‌ای رضایت‌بخش نیست.

با همه این تفاسیر، چند روز بعد هیئت مدیره این صندوق ۶۲۰ میلیارد دلاری سعودی، رأی کمیته سنجش را رد کرد.

در همین حال، این کمیته، سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی استیون منوچن، وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا را تایید کرد. طبق گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، شرکت منوچن در حوزه امنیت سایبری، فناوری مالی و سرگرمی فعالیت می‌کند که همگی با اولویت‌های عربستان سعودی همخوانی دارند، در حالی که کوشنر حوزه فعالیت خود را مشخصا اعلام نکرده است.

صندوق کوشنر اعلام کرد که ۲.۵ میلیارد سرمایه تحت مدیریت دارد که بخش اعظم آن - یعنی دو میلیارد دلار - را عربستان تامین کرده است؛ در حالی که شرکت منوچن ۲.۷ میلیارد دلار سرمایه را از ۳۳ سرمایه‌گذار مختلف جذب کرده است.

علاوه بر این، جای تعجب دارد که سرمایه‌گذاری این صندوق سعودی در شرکت کوشنر، که تجربه و سابقه کمی در سرمایه‌گذاری خصوصی دارد، از سرمایه‌گذاری این صندوق در شرکت منوچن، که پیش از انتخاب شدن به عنوان وزیر خزانه‌داری در دولت ترامپ هم سرمایه‌گذار موفقی بود، کمتر است.

سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری بن سلمان در شرکت کوشنر ۶ ماه پس از ترک کاخ سفید

برخی می‌گویند که به‌ نظر می‌رسد عربستان دارد با این کار، حمایت‌های کوشنر در دولت ترامپ از عربستان را جبران می‌کند. برخی ‌هم معتقدند که ریاض به دنبال کسب حمایت ترامپ در صورت نامزد شدن و پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست.

کوشنر در زمانی که در کاخ سفید و از مشاوران ترامپ بود، حمایت زیادی از ولیعهد سعودی به عمل آورد. حتی زمانی که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که بن سلمان با قتل و مثله کردن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی موافق بوده، کوشنر از او حمایت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.