رافال‌های یونان به راحتی حریف جنگنده‌های اف-16 ترکیه می‌شوند

تحلیلگران نظامی ترکیه‌گفته‌اند که جنگنده‌های «رافال» یونان توازن قوا در دریای اژه تغییر داده و این منجر به شکست ترکیه می‌شود.

برنامه تسلیحاتی یونان نگرانی‌هایی را در آنکارا برانگیخته و تحلیلگران ترکیه‌ای آشکارا اعلام کرده‌اند که خرید جنگنده‌های فرانسوی «رافال» توسط یونان می‌تواند توازن قوا در دریای اژه را تغییر دهد و منجر به شکست ترکیه شود.

به نوشته شماره دوشنبه روزنامه «گریک سیتی تایمز» در یک برنامه شبکه خبری «سی‌ان‌ان ترک»، تحلیلگران اذعان کردند که رادارها و موشک‌های جنگنده‌های یونان این توانایی را دارند که جنگنده‌های ترکیه را شناسایی کرده و قبل از اینکه متوجه شوند به آنها حمله کنند.

 آنها همچنین توضیح  دادند که لازم است ترکیه ناوگان جنگنده «اف-۱۶» خود را به اف-۱۶ بلاک ارتقا دهد، ارتقایی که در حال حاضر در یونان در حال انجام است اما در ترکیه انجام نشده است.

یک روزنامه نگار ترکیه‌ای حاضر در این برنامه اظهار داشت: «ترکیه جنگنده‌هایی خوبی خواهد داشت. ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ جدید و ۸۰ فروند دیگر را نوسازی خواهد کرد.»

«عبدالله آغار» متخصص امور دفاعی و امنیتی ترکیه  گفت: «این موضوع برای دریای اژه حیاتی است. اگر توازن قوا در دریای اژه از بین برود، احتمال شکست در نبردهای هوایی افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید یونان جنگنده‌های رافال را خریده که بالاترین کیفیت راداری را دارد و در حال خرید موشک‌های "متئور" است که  اینها ما را نگران می‌کند.»

وی افزود: «ما چنین جنگنده پیشرفته‌ای نداریم، اما یونان جنگنده‌های جدیدی دارد که از فرانسه خرید کرده است. اگر ما این هواپیماها را نگیریم، یونان جنگنده‌های ما را سرنگون خواهد کرد.»

یک نشریه ترکیه‌ای نیز روز دوشنبه نوشت که در صورت عدم فروش جنگنده‌های «اف-۱۶ بلاک» از سوی آمریکا، آنکارا سفارش جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» به روسیه می‌دهد.

روزنامه ترکیه‌ای «ملیت» نوشت که اگر کنگره آمریکا از فروش جنگنده های اف-۱۶ به این کشور امتناع کند، ترکیه ممکن است خرید هواپیمای سوخو-۵۷ روسیه را بررسی کند.

ملیت نوشته است، آنکارا از واشنگتن ۴۰ فروند جت جنگنده اف-۱۶ بلوک ۷۰ و ۸۰ کیت ارتقاء بلاک ۷۰ برای جنگنده‌های  خود درخواست کرده است. اگر این درخواست مورد تایید قرار نگیرد، آنکارا به دنبال جایگزین‌هایی از جمله سوخو-۵۷ ساخت خواهد بود.

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» چندی قبل  در گزارشی به قلم «دیوید اکس» تحیلگر امور دفاعی خود در این زمینه نوشت، ایالات متحده در جولای ۲۰۱۹ ترکیه را از تلاش برای توسعه و ساخت جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ بیرون انداخت. آنکارا قصد داشت ۱۰۰ فروند اف- ۳۵ بخرد تا نیروی هوایی خود را تجهیز کند،اما با ماجرای خرید سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» ساخت روسیه از سوی آنکارا، اکنون ترکیه به دنبال جنگنده‌های جدید از جای دیگری است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه  اخیرا گفت که پیشنهادهایی در راه است، اما اینک  فقط دو جنگنده رادارگریز به غیر از اف-۳۵ درحال تولید هستند که یکی سوخو-۵۷ ساخت روسیه و دیگری «جی-۲۰» ساخت چین است. گفته می‌شود قیمت بالای سوخو-۵۷ مهمترین مانع در مسیر خرید این جنگنده از سوی آنکاراست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.