پوتین: غربی‌ها نمی‌توانند روسیه را منزوی کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین، امروز (سه‌شنبه) با اشاره به دستاوردهای هسته‌ای شوروی در انزوای جنگ سرد، به غرب هشدار داد که تلاش‌هایش در منزوی کردن مسکو شکست خواهد خورد.

با حمله روسیه به اوکراین، غرب تحریم‌های سنگینی علیه مسکو وضع کرد و روسیه می‌گوید که به این دلیل، دیگر هرگز به غرب اتکا نخواهد کرد.

۶۱ سال پس از آنکه یوری گاگارین، فضانورد روسی برای اولین بار به فضا رفت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در پایگاه فضایی وستوچنی گفت: تحریم‌ها کامل و همه‌جانبه بودند، روند منزوی کردن هم تکمیل شده بود، اما با این حال، اتحاد جماهیر شوروی نخستین کشوری بود که به فضا رفت.

او ادامه داد: ما قصد منزوی شدن نداریم. در دنیای مدرن نمی‌شود هیچ کشوری را به شدت منزوی کرد، خصوصا کشور بزرگی مانند روسیه.

دستاوردهای فضایی روسیه در جنگ سرد - مانند پرواز گاگارین در ۱۹۶۱ و پرتاب ماهواره اسپوتنیک۱ در سال ۱۹۵۷- ارزش خاصی برای مسکو دارند، چرا که آمریکا را حیرت‌زده کردند. پرتاب اسپوتنیک۱ باعث شد تا آمریکا برای عقب نماندن از مسکو، ناسا را تاسیس کند.

پوتین همچنین گفت که از دستیابی روسیه به اهدافش در اوکراین مطمئن است.

پوتین که معتقد است حضور ناتو در اوکراین تهدیدی برای روسیه بوده و مسکو چاره‌ای جز حمله به این کشور نداشته است، گفت: هدف آن (عملیات ویژه نظامی روسیه) مشخص است. واضح است که حق انتخابی نداشتیم. این بهترین تصمیم بود.

رئیس جمهور روسیه گفت که اهداف عملیات نظامی ویژه کشورش در اوکراین محقق خواهند شد.

او در پاسخ به آرزوی یکی از این کارمندان برای اینکه اهداف و ماموریتهای این عملیات محقق شود اظهار کرد: این امر رخ خواهد داد. در آن تردیدی وجود ندارد.

به گفته او، این عملیات "دارای اهدافی کاملا روشن و شریف است."

پوتین تاکید کرد: هدف اصلی کمک به مردم دونباس است که ما استقلالشان را به رسمیت شناختیم. ما مجبور به این کار شدیم چون مقامات کی یف تحت فشار غرب، از پایبندی به توافقات مینسک که هدفشان حل و فصل صلح آمیز مسائل مربوط به دونباس بود خودداری کردند.

وی افزود، بروز یک مناقشه مسلحانه با نیروهای ضد روس در اوکراین اجتناب ناپذیر بود و دیر یا زود رخ می داد.

پوتین تاکید کرد، این نیروها شروع به تبدیل کردن اوکراین به "پایگاه ضد روسیه" و پروراندن "بذرهای ملی گرایی و نئو نازیسم که مدتهای زیادی در آنجا وجود داشته" کردند.

او اضافه کرد: نزاع روسیه با این نیروها اجتناب ناپذیر بود و آنها تنها زمان دست زدن به یک حمله را انتخاب کردند.

پوتین همچنین به تحسین از افسران روسی از بابت کمک رسانی به جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک در هماهنگی با عملیات ویژه پرداخت.

او تاکید کرد: ما امروز می دانیم که افسران ما دارند در یک عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس اوکراین شرکت می کنند و به جمهوری های خلق واقع در دونباس کمک می رسانند. آنها شجاعانه، با شایستگی و به طور موثر عمل کرده و از پیشرفته ترین تسلیحات متناسب با با تخصص های منحصر به فرد استفاده می کنند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین که در بازدید از این پایگاه در کنار پوتین حضور داشت، گفت: برای چه انقدر نگران این تحریم‌ها هستیم؟

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.