رییس جمهور: تهران خواهان عراق قوی، باعزت و متحد است

سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار فواد حسین وزیر خارجه عراق با اشاره به اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی دو ملت ایران و عراق گفت: روابط دو کشور فراتر از روابط متعارف همسایگی است و اراده جمهوری اسلامی ایران تحکیم حداکثری این روابط برادرانه است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تهران و بغداد از امنیت و منافع مشترک برخوردار می‌باشند، گفت: امنیت و منافع تهران و بغداد با یکدیگر پیوند و گره خورده است و دشمنان هرگز نمی‌توانند خدشه و خللی در این رابطه ایجاد کنند.

دکتر رئیسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر یکپارچگی، تمامیت ارضی و اتحاد همه اقوام و مذاهب در عراق که زمینه‌ساز حفظ ثبات است تاکید کرده و از آن حمایت می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اینکه تهران از کشورهای همسایه به ویژه عراق انتظار جدی دارد که اجازه هیچ‌گونه حضور مخلّ امنیت جمهوری اسلامی ایران را چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال چه در نواحی تحت هدایت اقلیم کردستان را ندهد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برادری خود را نسبت به همسایگان در عمل ثابت کرده و دوست دوران رزم بوده و نه فقط دوست دوران بزم، و لذا انتظار داریم کشورهای همسایه نیز نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با یادآوری پیام یکی از مقامات ارشد اقلیم کردستان عراق به  وی مبنی بر اینکه اگر حاج قاسم سلیمانی نبود اقلیم کردستان نبود اشاره کردند که متاسفانه اقلیم دچار غفلت‌هایی شده است ولی جمهوری اسلامی ایران تحرکات رژیم صهیونیستی را با دقت تحت نظر دارد و همکاری با این رژیم کودک‌کش قابل پنهان کردن نیست و به هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم که آنها از طریق هیچ کشوری از جمله عراق، امنیت منطقه را به خطر بیاندازند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه داعش ساخته دست آمریکا و اسرائیل است و امروز به نیابت از آنها در افغانستان عمل می‌کند اشاره کرد که جمهوری اسلامی دوستی خود را با کشورهای همسایه در عمل  اثبات کرده است و چند دهه میزبان آوارگان و مهاجران افغان بوده و آنها همانند یک ایرانی از مزیت‌های زندگی در ایران برخوردارند. وی همچنین با نقل قول برخی رؤسای کشورها مبنی بر اینکه ایران زمانی به کمک آنکشورها رسید که دیگران آن‌ها را رها کرده بودند تاکید کرد که امنیت عراق باید توسط خود عراقی‌ها تأمین گردد و حضور بیگانگان در عراق، امنیت‌ساز نیست.

رئیس جمهور در این دیدار همچنین خواستار اجرایی شدن سریع‌تر راه آهن شلمچه- بصره و نیز تسهیل تردد و تکریم زائران ایرانی شد و آن‌ها را در راستای منافع اقتصادی و اجتماعی دو ملت توصیف ک رد.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این دیدار با تاکید بر اهتمام عراق به تقویت سطح همکاری و هماهنگی‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: عراق نه تنها خود را همسایه بلکه همپیمان و دوست جمهوری  اسلامی ایران می‌داند.

وزیر خارجه عراق تصریح کرد: سرزمین عراق هرگز جایی برای اقدام علیه امنیت ایران نخواهد بود و آماده همکاری گسترده از جمله در حوزه امنیتی برای جلوگیری از بروز هرگونه تهدید علیه منافع جمهوری اسلامی ایران هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.