طفره مقام‌ آمریکایی از تأیید ادعاهای بایدن علیه روسیه

رویترز گزارش داد، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخ به سوالی درباره ادعاهای رئیس جمهور این کشور علیه روسیه طفره رفت.

هنگامی که در نشست خبری بامداد پنجشنبه از پرایس درباره احتمال انجام تحقیقات مستقل دولت آمریکا درباره ادعای «نسل‌کشی» روسیه در اوکراین سوال شد، وی از پاسخ مستقیم خودداری کرد.

به نوشته این خبرگزاری، پرایس از تأیید اینکه اظهارات بایدن نشانگر موضع رسمی آمریکا است خودداری کرده و به طرح این ادعا اکتفا کرد که «[جو بایدن] از روی احساسی که پس از دیدن صحنه‌های دلخراشی این اظهارات را مطرح کرد که همه ما نیز آن‌ها را دیده‌ایم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون تأیید ادعای بایدن علیه روسیه گفت، آمریکا از تلاش وکلا حمایت می‌کند تا بررسی شود آیا اتفاقات در اوکراین به مرزی رسیده که نسل‌کشی تلقی شود یا خیر اما از پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن ارزشی برای تحقیق درباره این ادعا قائل است یا خیر پاسخی نداد.

او در پاسخی فرافکنانه گفت: «آنچه ما در حال انجامش هستیم، این است که از موثرترین روش‌ها برای رسیدن به هدف نهایی پاسخگو قرار دادن (روسیه) استفاده کنیم».

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید نیز چهارشنبه شب درباره ادعای بایدن گفته بود: «دیروز رئیس جمهور دوبار این حرف را زد و البته او رئیس جمهور است و ما اینجا هستیم که دیدگاه او را پیاده کنیم».

ساکی درباره انجام تحقیق درباره نسل‌کشی ادعایی بایدن در اوکراین نیز گفت که دولت آمریکا ارزیابی بیشتری برای تصمیم درباره به‌راه انداختن چنین تحقیقاتی انجام خواهد داد.

پیش از این نیز مقام‌های دولت بایدن ادعای او درباره لزوم تغییر رژیم در روسیه را دیدگاه شخصی وی توصیف کرده و بیان داشتند این اظهارات لزوماً راهبرد و موضع رسمی واشنگتن نیستند.

پس از خروج نیروهای روسی از بخش‌هایی از اوکراین، در شهر بوچا اجسادی پیدا شد که به ادعای کی‌یف غیرنظامیان این شهر بوده‌اند که توسط روس‌ها کشته شده‌اند.

روسیه این ادعا را تکذیب کرده و وزیر امور خارجه این کشور نیز آن را صحنه‌سازی توصیف کرد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در این‌باره گفت، «یکی از رهبران اروپایی» از او درباره ساختگی بودن این وقایع سوال کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.