تحلیل بازار سهام در هفته چهارم فروردین 1401

شدت‌گیری خروج پول از بورس تهران / بازدهی منفی شاخص سازها

کدخبر: ۴۸۸۵۳۰
اقتصادنیوز: معاملات حقیقی ها در شرایطی در هفته جاری نسبت هفته قبل افت داشت که خروپی پول حقیقی ها از بازار سهام نیز شدت گرفت.
شدت‌گیری خروج پول از بورس تهران / بازدهی منفی شاخص سازها

به گزارش اقتصادنیوز ، در هفته چهارم فروردین امسال بازدهی شاخص ها متفاوت بود، به طوریکه شاخص کل (بورس) با بازدهی منفی 0.65 درصدی روبه رو بود اما شاخص کل هم وزن (در بورس) 1.48 درصد بازدهی مثبت و شاخص کل (فرابورس) با بازدهی مثبت 0.75 درصدی روبه رو شد. برای هفته سوم کاری بازدهی ها برخلاف دو هفته نخست کاری که مثبت بود، متفاوت ارزیابی میشود.

افت ارزش معاملات خُرد در بورس و فرابورس

بر مبنای این بررسی، فشار سمت شاخص سازها در سمت عرضه در هفته جاری بسیار بیشتر از فشار کوچکترها در سمت عرضه بود. بزرگ‌ترهای بازار در روز سه شنبه بیشتر فروشنده بودند تا تقاضا و در این روز همچنین شاهد خروجی بیش از یک هزار میلیارد تومان پول حقیقیها بودیم که خود عامل دیگر افت شاخص بود. البته در روز سه شنبه رونمایی از نامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر صمت در خصوص اعمال عوارض صادراتی روی محصول های معدنی که با شوک به بازار سرمایه همراه بود، بازار شاهد چنین ریزشی بود.

در این هفته ای که سپری شد متوسط ارزش معاملات خُرد 5.58 همت برآورد شد که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته (6.72 همت) با افت 17 درصد روبه رو شد. حقیقی ها البته در هفته سوم کاری به مثابه هفته دوم کاری با شدت بیشتری شاهد خروج پول بود. به طوریکه حقیقی ها در مجموع در هفته گذشته نزدیک 1.5 همت خروجی در برابر 218 میلیارد تومان ورودی پول در بازار سهام داشتند. آنان همچنین 171 میلیارد تومان خروجی در برابر 302 میلیارد تومان ورودی پول در صندوق های با درآمد ثابت داشتند. این در حالی بود که در هفته دوم فروردین، حقیقی ها نزدیک 648 میلیارد تومان در بازار سهام و 777 میلیارد تومان در صندوق های با درآمد ثابت خروجی پول داشتند.

خروجی پول حقیقی ها از بورس و فرابورس شدت گرفت

خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام در هفته سپری شده که اوج آن به معاملات روز سه شنبه بر میگردد، همزمان با عقب گرد شدید شاخص ها (با تاکید شاخص کل بورس) بود.

همچنین متوسط سرانه خرید حقیقی ها در هفته سپری شده 30 میلیون تومان و متوسط سرانه فروش حقیقی ها 29.5 میلیون تومان بود که نسبت به هفته گذشته نشان میدهد از توان خرید حقیقی ها کاسته شده و به توان فروش حقیقی ها افزوده شده است.

  • 1
  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید