مجری شبکه روسی: در جنگ جهانی سوم با ناتو قرار داریم

مجری یک شبکه روسی در توضیح طولانی شدن درگیری‌ها در اوکراین گفت، روسیه در جنگ جهانی سوم علیه ناتو قرار دارد.

«اولگا اسکابیِوا» مجری شبکه «روسیا وان» روز جمعه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت علت طولانی شدن «عملیات ویژه در اوکراین» این است که روسیه وارد جنگ جهانی سوم علیه ناتو شده است.

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، اسکابیوا خطاب به بینندگان گفت: «بسیاری می‌گویند نمی‌شد آن را سریع‌تر انجام داد؟ همه می‌خواهند این اتفاق سریع‌تر رخ دهد. همه یک پیروزی قاطع می‌خواهند. همه می‌خواهند اهداف تعیین شده محقق شوند».

همچنین در اکوایران ببینید : انتقاد ائمه جمعه از عملکرد دولت

این مجری روس افزود: «در غیر این صورت، به‌طور کلی غیرممکن است عملیات ویژه روسیه در اوکراین را قبول داشته باشیم. چیزی که می‌توان گفت این است که تنش‌ها به جنگ جهانی سوم کشیده شده است. این مسئله یقیناً صحت دارد».

اسکابیوا در ادامه اظهاراتش گفت: «در حال حاضر اگر نگوییم در حال جنگ با ناتو هستیم، به‌طور قطع در حال مبارزه با زیرساخت ناتو هستیم و باید این واقعیت را به رسمیت بشناسیم».

پس با گذشت حدود پنجاه روز از درگیری‌ها در اوکراین، روسیه اعلام کرده به اهداف مرحله اول «عملیات ویژه» خود در این کشور رسیده و قصد دارد تحرکات خود را بر روی آزادسازی نواحی خودمختار شرق اوکراین معطوف کند.

با این حال روسیه به غربی‌ها درباره حمایت تسلیحاتی در اوکراین هشدار داده و آن‌ها را مواجهه با «عواقب بی‌سابقه» تهدید کرده است. این در حالی است که دولت آمریکا از اختصاص کمک جدید ۸۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داده است.

هشدار روسیه به آمریکا درباره ارسال سلاح به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که «جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز چهارشنبه گفته است، پس از آنکه ایالات متحده کمک‌های نظامی را به منطقه منتقل کرد، نیروهای اوکراینی آن‌ها را به داخل کشورشان خواهند برد و «هرچه کمتر در این‌باره صحبت شود، بهتر است».

روسیه در اواخر فوریه (۲۴ فوریه، پنجم اسفند ماه) به دنبال ناکامی اوکراین در اجرای مفاد توافقنامه‌های مینسک که در سال ۲۰۱۴ امضا شد و در نهایت پس از به رسمت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک دونباس، به اوکراین حمله کرد.

از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، روسیه خواستار آن شده که اوکراین رسماً خود را یک کشور بی‌طرف اعلام کند که هرگز به بلوک نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده نخواهد پیوست. از طرف دیگر، کی‌یف اصرار دارد که حمله روسیه کاملاً بی‌دلیل بوده و ادعاهایی مبنی بر آن که اوکراین قصد دارد این دو جمهوری را با زور بازپس گیرد، رد کرده است.

روز چهارشنبه وزارت دفاع روسیه هشدار داد تا زمانیکه حملات اوکراین به اهدافی در خاک روسیه متوقف نشود، مسکو احتمالاً اقدامات نظامی در اوکراین را تشدید می‌کند و حتی امکان دارد، اتاق‌های فکر و تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار دهد.

در همین راستا «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (جمعه) گفت که مسکو در پاسخ به هرگونه حمله یا خرابکاری در خاک روسیه، مقیاس حملات موشکی خود را به اهدافی در کی‌یف افزایش خواهد داد. کوناشنکوف به خبرنگاران گفت: تعداد و مقیاس حملات موشکی علیه اهداف در کی‌یف در پاسخ به دستور رژیم ملی‌گرای کی‌یف برای هرگونه حمله تروریستی یا خرابکاری در خاک روسیه افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص تازه‌ترین تحولات میدانی جنگ اوکراین هم گفت که موشک‌های کروز بسیار دقیق کالیبر در طول شب یک مرکز نظامی در حومه کی‌یف را هدف قرار دادند. به گفته وی، در نتیجه حمله به کارخانه نظامی «ویزار ژولیانی»، کارگاه‌های تولید و تعمیر سامانه‌های موشکی ضد هوایی دوربرد و میان‌برد و همچنین موشک‌های ضد کشتی منهدم شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.