هشدار چین به آمریکا درباره حمایت از جدایی‌طلبان تایوان

سفارت چین در واشنگتن، مخالفت با سفر قانون‌گذاران آمریکایی به تایوان را اعلام و بیان داشت طرف چینی به اتخاذ اقدامات محکم برای حراست از تمامیت ارضی ادامه خواهد داد.

سفارت چین در واشنگتن روز جمعه بر مخالفت پکن با حمایت آمریکایی‌ها از جدایی‌طلبان تایوان تأکید کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن»، این سفارتخانه در واکنش به سفر قانون‌گذاران آمریکایی از جمله «باب منندز» و «لیندسی گراهام» به تایوان اعلام کرد:‌ «دیدار اعضای کنگره آمریکا از تایوان، قویاً ناقض اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و آمریکا است. چین قویاً با این اقدام مخالف است و آن را به طرف آمریکایی اظهار داشته است».

در بیانیه این سفارتخانه از آمریکا خواسته شده هرگونه تعامل رسمی با تایوان را متوقف کرده و از ارسال پیام‌های غلط «استقلال تایوان» به نیروهای جدایی‌طلب خودداری کند زیرا چنین اقداماتی «به تضعیف بیش از پیش روابط آمریکا و چین و صلح و ثبات در دوسوی تنگه تایوان منجر می‌شود».

سفارت چین در واشنگتن می‌افزاید:‌ «طرف چینی به تداوم اتخاذ اقدامات محکم برای حراست قاطعانه از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود ادامه خواهد داد».

«وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع ملی چین نیز روز جمعه درباره تضعیف بنیان روابط پکن و واشنگتن هشدار داده و رزمایش جدید این کشور در تنگه تایوان را برای حراست از امنیت و حق حاکمیت ملی چین ضروری دانست.

این مقام وزارت دفاع چین بیان داشت، ارتش چین هرگونه اقدام لازم برای مقابله با مداخلات نیروهای خارجی و اقدامات جدایی‌طلبان تایوان را اتخاذ می‌کند و قاطعانه از تمامیت ارضی این کشور دفاع خواهد کرد.

ارتش چین امروز (جمعه) اعلام کرد که در اطراف تایوان رزمایش‌های نظامی انجام داده است. بر این اساس، سخنگوی فرماندهی جناح شرقی ارتش چین طی بیانیه‌ای گفت که این رزمایش‌ها به دلیل پیام‌های اشتباهی است که آمریکا در مورد تایوان ارسال کرده است.

این رزمایش پس از آن انجام شد که یک گروه فراحزبی شامل ۶ قانون‌گذار آمریکایی از جمله منندز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا عصر پنجشنبه وارد تایوان شدند.

قرار بود در این سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز این قانون‌گذاران را همراهی کنند اما هفته گذشته نتیجه تست کرونای او مثبت اعلام شد.

در پی اعلام قصد پلوسی و جمعی از قانو‌ن‌گذاران آمریکایی به تایوان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه هفته گذشته تأکید کرد تایوان بخشی از خاک این کشور بوده و درخصوص مداخلات تنش‌زای آمریکا در این زمینه هشدار داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.