چرا آسمان ایران تیره شد؟

یک پژوهشگر محیط زیست گفت: سد سازی‌های ترکیه عامل اصلی ایجاد کانون‌های ریزگرد در کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه است.

برهان ریاضی در برنامه پارک پردیسان رادیو تهران با بیان این که ریزگردهایی که در روزهای اخیر کشور را در برگفته است تا حدود ۸۰ درصد منشاء خارجی و ۲۰ درصد منشاء داخلی دارد، افزود: اقلیم ایران اقلیم مدیترانه‌ای است یعنی چهره‌های اصلی بارشی، وزش باد و جریان‌هایی که وارد کشور میشود به طور عمده از سمت غرب است بنابراین کشورهای غرب ایران مثل عراق و سوریه تاثیرات بسیار زیادی بر اقلیم کشور دارند.

این استاد دانشگاه افزود: ترکیه در برنامه‌ وسیعی به نام گاپ، ۲۲ سد در دست ساخت دارد که این سدها به قدری بزرگ هستند که به عنوان مثال سد آتاتورک به تنهایی نزدیک به ۵۰ میلیارد متر مکعب آب را ذخیره می‌کند یعنی بیش از مجموع تمام ۶۵۰ سدی که ما در ایران داریم.

ریاضی افزود: این سد سازی‌ها به خصوص بر روی رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند سبب شده است که خشکی بسیار زیادی به سوریه و عراق تحمیل شود و تمام تالاب‌ها و اراضی کشاورزی که مرطوب بودند تحت تاثیر منفی قرار بگیرند که با خشک شدن این تالاب‌ها ریزگردهایی از جنس رس با ابعادی در حد میکرون با هر وزش بادی خیزش می‌کنند و همراه با جریان‌های جوی وارد کشور ما می‌شوند.

مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پویندگان محیط زیست با اشاره به این که عراق شکایت‌های زیادی در این خصوص کرده است، اظهارداشت: ترکیه با برنامه گاپ حقابه عراق و سوریه را به شدت مهار کرده است، اما به غیر از این موضوع ما در منطقه عربستان نیز کانون‌های ریزگرد داریم و در کشور خودمان هم مدیریت درستی بر تالاب‌ها نداریم.

ریاضی به تالاب حورالعظیم به عنوان یکی از مهمترین تالاب‌هایی که در معرض خشک شدن است، اشاره کرد و گفت: بخش عمده این تالاب در عراق و بخش کوچکتر آن در ایران قرارد دارد، ولی هر دو کشور اهمیت در خوری برای حفظ آن قائل نبوده اند و این عدم توجه به مسائل محیط زیستی اصلی‌ترین عامل نابسامانی‌های اخیر است و متاسفانه با این روند بیش از این‌ها نیز شاهد آن خواهیم بود.

رئیس هیات موسس گروه پژوهشی پویندگان سبز همچنین با اشاره به روز جهانی دلفین ها، گفت: چند گونه‌ی دلفین که یک پستاندار دریایی است در حدود ۲ هزار کیلومتر قسمت ساحلی خلیج فارس و دریای عمان زیست دارند، بنابراین تغییراتی مثل آلودگی‌های نفتی که بر این منطقه تحمیل می‌شود می‌تواند بر زندگی این موجودات ارزشمند اثر منفی بگذارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.