خطیب‌زاده: تبادل پیام بین تهران و واشنگتن در حال انجام است/ جو «وین» منفی نیست

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که یکی از وزرای دولت سابق گفته بود که در مذاکرات قبلی در دولت روحانی موضوع FTO (فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی) در مورد سپاه حل شده بود و آیا چنین موضوعی صحت دارد، گفت:‌ موضوعات باقی مانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است.

وی افزود: در طی ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفته‌ایم که تا زمانی که درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز توافقی را در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعات باقی مانده نیز به محض اینکه تمام شود می توانیم بگوییم کل متن توافق شده است و تا آن روز هم هر بخشی از این متن امکان بالا و پایین شدن دارد.

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص هتک حرمت صورت گرفته از سوی رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و سکوت مجامع بین‌المللی در این ارتباط گفت:‌متأسفانه بار دیگر شاهد هتک حرمت به مسجدالاقصی بودیم. رژیم نژادپرست و جعلی صیونیستی یورشی را به نمازگزاران و روزه‌داران انجام داد و در پی این حمله تعدادی از مردم فلسطین مجروح شدند.

وی با اشاره به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین گفت:‌ این اتفاقات در حالی صورت می‌گیرد که شاهد سکوت مجامع بین‌المللی و برخی از کشورهای اسلامی در این زمینه هستیم. متأسفانه روند عادی سازی روابط بین برخی از کشورهای عربی و اسلامی با رژیم اشغالگر قدس، این رژیم را بیشتر جریح کرده تا جنایت‌های خود را گسترش دهد.

وی با بیان اینکه این جنایت‌ها از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم شده است،‌ افزود: در همین چارچوب ما اقداماتی را در سطح سازمان همکاری‌های اسلامی، وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی و در سطح سازمان‌های بین‌المللی پیگیری کرده‌ایم. آقای امیرعبداللهیان در این ارتباط نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی فرستاده‌اند و در روز جمعه با آقای اسماعیل هنیه گفت‌وگوی مفصلی داشتند. تلاش‌ها و پیگیری‌های ایشان با مسئولان دیگر کشورهای اسلامی در این ارتباط ادامه دارد. طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چرا که رژیم صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی‌دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با روند آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در یکی از بانک‌های خارجی و اظهارنظر مقامات وزارت خارجه آمریکا از جمله سخنگوی وزارت خارجه این کشور در ارتباط با این موضوع گفت:‌ آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه دولت آمریکا امروز تلاش می‌کند در برابر هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد که این رفتارها چقدر با ادعاهای مطرح شده از سوی دولت بایدن فاصله دارد.

خطیب‌زاده ادامه داد: آنچه که ما انجام می‌دهیم در چارچوب منافع قطعی ملت ایران است. تلاش می‌کنیم پول هر آنچه را که صادر می‌کنیم به کشور برگردانیم. کما اینکه تا به امروز نیز این اقدامات انجام شده است.

وی همچنین در مورد بحث پول‌های آزادشده و سفر هیئتی از یکی از کشورهای منطقه در این ارتباط  نیز گفت: همان طور که آقای امیرعبداللهیان اشاره کردند سفری انجام شد و هیئتی آمد و در مورد آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و این مسیر در حال پیگیری است و همان طور که پیش از این گفتم این موضوع نه به آمریکا مرتبط است نه اجازه می‌دهیم که آمریکایی‌ها به جزئیات آن ورود کنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اظهارات سفیر اوکراین در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های ایران مبنی بر اینکه بسیاری از کشورها در جریان حمله روسیه به اوکراین به این کشور کمک کرده اند ولی ایران تاکنون کمکی انجام نداده است، گفت:‌ مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص جنگ اوکراین روشن و در یک تداوم آشکار قرار دارد. ما ضدیت با اصل جنگ را بارها و بارها گفته‌ایم و مورد اشاره قرار داده‌ایم ضمن اینکه تأکید داریم که ریشه‌های این بحران نیز باید به صورت جدی بررسی شود. پایبندی به منشور ملل متحد و عمل صادقانه به توافقات بین‌المللی و انجام گفت‌وگو راه حل امروز بحران اوکراین است.

وی ادامه داد:‌ سفیر اوکراین نیز بهتر است تا یک بار دیگر توییت وزیر خارجه اوکراین بعد از گفت‌وگوی تلفنی با آقای امیرعبداللهیان را بخواند تا متوجه مواضع دولت متبوع خود شود.

خطیب‌زاده همچنین گفت: مودت و صلح‌طلبی ملت ایران برای همه روشن است و کسی نمی‌تواند از این موضوع برای اهداف سیاسی خود استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین و برجام گفت: آنچه که در وین در حال گفت‌وگو است با رعایت تمام مفاد برجام است و قرار نیست در برجام تغییری ایجاد . دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل سنجه و معیار حرکت ما بوده است از جمله تایم‌ها و زمان‌هایی که در این توافق مشخص شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار CNN مبنی بر اینکه آیا درخواست تضمین از ایران برای چشم پوشی از انتقام خون سردار سلیمانی و در مصونیت قرار گرفتن افرادی چون پمپئو و ترامپ در مذاکرات وین مطرح شده است و آیا ایران از این موضوع چشم می‌پوشد، گفت:‌ اصلی اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار شهید قاسم سلیمانی، سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهد ماند. این یک اصل قطعی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در مورد روابط ایران و ترکیه و اختلافات دو کشور در ارتباط با موضوع سوریه تأکید کرد: روابط ایران و ترکیه یک روابط راهبردی، چند لایه و بسیار باثبات و تاریخی بوده است. ما در خصوص موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داشتیم ولی تلاش کرده‌ایم که از مسیر روند آستانه به بازگشت آرامش به سوریه کمک کنیم. ایران،‌ روسیه و ترکیه تلاش کرده‌اند که از مسیر روند آستانه اختلافات را مدیریت کنند. ما بر رعایت تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌المللی از جمله در مورد سوریه و عراق تأکید داریم و این موضوع حتما باید رعایت شود.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به کشور رواندا و اینکه آیا اتباع ایرانی نیز در بین این پناهجویان وجود دارند و اینکه آیا ایران در این ارتباط با مقامات انگلیس رایزنی و گفت‌وگویی انجام داده است،‌ تأکید کرد:‌ طرح اعلامی توسط دولت انگلیس در این ارتباط شرم‌آور است. اعزام اجباری پناهجویان به کشوری ثالث آن هم توسط دولت انگلیس که از مدعیان حقوق بشر است نه تنها برخلاف تمام کنوانسیون‌های بین‌المللی و مهاجران است بلکه با مقدمات رفتارهای بشردوستانه ناهمخوان و ناسازگار است.

خطیب‌زاده افزود: شانه خالی کردن دولت انگلیس از وظایف خود در این ارتباط جای تعجب دارد و قابل قبول نیست.

وی ادامه داد:‌ البته لیست و آماری هنوز از سوی دولت انگلیس که این طرح در چه زمانی اجرا خواهد شد و شامل چه کسانی می‌شود، نیست. حتما این موضوع را هر چه جلوتر برود پیگیری می‌کنیم به عنوان کشوری که چهار دهه است که میزبان میلیون‌ها پناهجو است. کشوری که بیشترین مهاجران را دارد. ما حتما این مسائل را با حساسیت پیگیری می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی بود در حال حاضر شاهد پاکسازی دیپلمات‌های باسابقه در وزارت خارجه به اسم ظریف‌زدایی هستیم و در همین چارچوب تغییرات گسترده‌ای را شاهد بودیم، گفت:‌ قرائت و روایت شما از تغییرات چرخشی در وزارت خارجه بر عهده خود شما می‌گذارم و دیگر خبرنگاران.

وی در این ارتباط افزود: سفرای ما بعد از سه سال و اتمام مأموریت‌شان به کشور برمی‌گردند و برخی هم جابه‌جایی‌های عادی و طبیعی وجود دارد و در وزارت خارجه مانند هر وزارتخانه‌ حاکمیتی قوانین حاکمیتی اعمال می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار در ارتباط با دستاوردهای وزارت خارجه در طول هشت ماه گذشته و روی کار آمدن دولت سیزدهم تصریح کرد:‌ امروز با تمرکز بر دیپلماسی اقتصادی روابط تجاری ما با کشورهایی همچون ترکیه، عمان، عراق و برخی دیگر از کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشد زیادی داشته است. در سال گذشته بیش از ۱.۳ میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. روابط تجاری ما با ترکیه نیز دو و نیم برابر شده است. با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ امروز وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به همین زمان در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت می‌تواند تولید کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رود.

وی همچنین با اشاره به اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت: ما با بلوک های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خوبی داریم. سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای مهم وزارت خارجه است. این وزارتخانه هر کجا که نیازی بوده حاضر بوده و تلاش کرده که به وظایف خود عمل کند. وزارت امور خارجه تلاش می‌کند وظایف خود را با همین دیپلمات‌ها و جوانانی که فرزندان ملت ایران هستند با دقت به جلو ببرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعاهای برخی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر اینکه واشنگتن بنا ندارد پاسخ ایران را بدهد و آیا توافق بین ایران و آمریکا از طریق آقای مورا در جریان است، اظهار کرد:‌ روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا به صورت عادی انجام می‌شود و رفت و برگشت پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق آقای مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین در حال انجام است.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و عراق و اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم آقای الکاظمی برای اعزام تیمی به ایران در خصوص انجام واردات گاز بین تهران و بغداد گفت:‌ در روابط ایران و عراق موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی وجود دارد. در حوزه روابط دوجانبه یکی از مهمترین مسائلی که بین دو کشور در حال پیگیری است موضوع راه آهن شملچه-بصره، برگزاری کمیسیون اقتصادی مشترک بین دو کشور و برخی از پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است.

وی افزود: در خصوص تسهیل تردد اتباع دو کشور و روان‌سازی صدور روادید و موضوعات دیگر گفت‌وگوها بین دو کشور به صورت روتین و مرتب در حال انجام است. عراق در حوزه منطقه‌ای نیز نقش قابل توجهی داشته و تلاش کرده که در گفت‌وگوهای منطقه‌ای نقش ایفا کند از جمله در انجام گفت‌وگو بین ایران و عربستان.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در سفر آقای فواد حسین به تهران درخصوص این مسائل صحبت شد. همچنین در مورد نگرانی‌های ایران از حضور رژیم اشغالگر قدس و سوءاستفاده از خاک عراق جهت انجام اقدامات علیه ایران نیز صحبت شد. نظرات ایران به طرف عراقی در این زمینه نیز اعلام شد.

خطیب‌زاده تأکید کرد:‌ روابط دو کشور ایران و عراق سقفی ندارد و هر چقدر دو طرف تلاش کنند می‌توانند این روابط را گسترش دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره هتک حرمت صورت گرفته به قرآن کریم توسط یکی از اتباع افراطی سوئد و احضار کاردار سوئد به وزارت خارجه در این ارتباط تصریح کرد:‌ آنچه که در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجرکننده بود و جمهوری اسلامی ایران هتک حرمت به ساحت قرآن کریم را به شدت محکوم می‌کند. تکرار این موضوع در سوئد و اتباع آن کشورجای تأسف عمیق دارد و ما منتظر هستیم که دولت سوئد به جای سوءاستفاده از موضوع آزادی بیان و فراهم کردن زمینه برای نفرت پراکنی به مسئولیت خودش عمل کرده و عکس‌العمل مناسب در برابر این اتفاقات نشان دهد.

وی گفت: جهان اسلام از این هتک حرمت‌ها که در سایه آرامش و امنیت کاذبی که برای هتاکان در کشورهای غربی ایجاد شده بسیار جریحه دار است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در پی حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان شاهد احضار کاردار افغانستان به وزارت خارجه بودیم و آیا در حال حاضر کسانی که در سفارت افغاستان در ایران مشغول به کار هستند نمایندگان دولت طالبان هستند یا نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان تصریح کرد: کنوانسیون‌های بین‌المللی در این زمینه کامل روشن است. باید دولت جدید و نظام سیاسی جدید در افغانستان به رسمیت شناخته شود تا بتواند نمایندگان جدیدی را اعزام کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با جام جهانی قطر و اقدامات وزارت خارجه در این ارتباط نیز با اشاره به جذابیت بحث فوتبال افزود:‌ وزارت خارجه تلاش می‌کند که هر آنچه که دستگاه‌های متولی می‌خواهند در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته است و وزارت خارجه نیز عضو آن است ما سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی ورزشی هر کاری که لازم باشد را انجام دهیم.

خطیب‌زاده با بیان اینکه در سفر کوتاهی که به آفریقا داشتم با مقامات سنگال و غنا نیز در ارتباط با فوتبال  و بازی‌های دوستانه صحبت کرده‌ام، افزود: البته فدراسیون اهداف دیگری را برای مسابقات دوستانه و تیم‌های تمرینی در نظر دارد ولی ما در این حد هم فروگذار نمی‌کنیم که فرصت‌هایی را برای آن‌ها فراهم بیاوریم.

وی همچنین در این نشست گفت: من فکر می‌کنم که ان‌شاءالله تیم ملی فوتبال ایران با قاطعیت از گروه خود بالا خواهد رفت.

وی ادامه داد: در خصوص اقتصاد ورزش، وزارت گردشگری برخی از مناطق آزاد و نهادهای ذیربط مشغول فعالیت و انجام اقداماتی هستند و وزارت خارجه نیز در این حوزه در حال تلاش است و به مسئولیت‌های خود در این زمینه عمل می‌کند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض صورت گرفته در آن‌ها در کابل و هرات افزود:‌ فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد. البته در همان مقطع مقامات هیئت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسول ایران در کابل و هرات داشتند و اطمینان‌های لازم را در مورد مسائل امنیتی دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سر گرفته شد. موضوع حضور اتباع افغانستانی در برابر نمایندگی‌های ایران با محدودیت روبرو بود که با اطمینانی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان داد، ازسرگرفته شد.

خطیب‌زاده گفت:‌ به صورت جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان و امنیت اتباع و دیپلمات‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و ما منتظر عمل مسئولانه‌تر هیئت حاکمه افغانستان و معرفی آن‌هایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام دادند.

وی گفت:‌ همه باید هوشیار باشیم چرا که برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را دچار سوءتفاهم‌های جدی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در  لیستگروه‌های تروریستی آمریکا عامل این توقف است، اظهار کرد: همان طور که هفته قبل نیز گفتم موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تأکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.

خطیب‌زاده گفت:‌ همان طور که پیش از این تأکید کرده ایم باید تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این موضوع بکند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود و نکته دوم مورد توجه ما این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود.

وی ادامه داد: ‌آنچه که بین ما و آمریکا باقی مانده است در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع دیپلماسی آب گفت:‌ کمیته دیپلماسی آب کشور چند روز پیش به ریاست معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جلسه داشت. موضوع آب و محیط زیست در دو اداره جداگانه در معاونت حقوقی و بین المللی وزارت خارجه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد:‌ در جریان رایزنی‌هایی که چندی پیش بین وزیران خارجه ایران و ترکیه انجام شد قرار شد که گفت‌وگوهایی بین دو کشور در ارتباط با این موضوع صورت بگیرد. در همین چارچوب اواخر سال گذشته هیئتی از وزارت خارجه و وزارت نیرو ایران به آنکارا رفت و گفت‌وگوهایی با طرف ترکیه در ارتباط با رودخانه های مرزی انجام داد. ما این گفت‌وگوها را با عراق و برخی دیگر از کشورها نیز داریم. با برخی دیگر از کشورها نیز مثل افغانستان در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم. موضوع دیپلماسی آب موضوع جدی برای ما است. در خصوص موضوع ریزگردها نیز همان طور که هفته پیش گفتم بسیار مهم است که مراجع تخصصی اعلام کنند که منشأ این ریزگردها کجاست و این قدم اول است. برخی می‌گویند عراق است،‌ برخی می‌گویند عراق و سوریه و برخی حتی می‌گویند سودان. فارغ از اینکه کدام پاسخ‌ها دلیل اصلی است ما باید به یک راهکار اجماعی و مرضی الطرفین بین کشورهای درگیر با این موضوع برسیم.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ اینکه بگوییم برداشت از بالادست رودخانه دجله عامل اصلی است شاید در این گزاره فاکتورهای دیگر در نظر گرفته نشده باشد. عراق درخواست داد سیاست آبی نامناسبی داشته است. در دوران صدام سیاست‌های غلطی وجود داشته است و بهره‌برداری بسیار زیاد و خارج از عرفی از رودخانه‌ها شده است. شاهد سدسازی‌های زیاد  ترکیه و تصمیمات یک جانبه در این حوزه بدون مشورت نیز بوده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد:‌ جو وین منفی نیست چون ایران و گروه ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سوی آمریکا هستیم. پاسخی که بتواند نگرانی‌هایمان را در دو حوزه‌ای که اشاره کردم مرتفع کند. هماهنگ‌کننده برجام و اتحادیه اروپا وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در جریان مذاکرات وین بیشترین ابتکارات را داشته و اکنون نیز با ابتکارات مناسب تلاش کرده‌ایم که اطمینان لازم را برای بازگشت صادقانه آمریکا (به معنای حقوقی آن) به همراه اجرای تعهدات از سوی این کشور صورت بگیرد. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تأخیر را در پیش گرفته است و هر زمان که آمریکا به چند موضوع باقی مانده پاسخ بدهد به وین برمی‌گردیم و جو وین همچنان برای امضا و حصول توافق آماده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر فواد حسین به تهران و مطالب منتشر شده در جریان دیدار مقامات ایران و عراق گفت:‌ در سفر وزیر خارجه عراق به ایران درباره تسهیل تردد اتباع دو کشور از جمله تردد اتباع با خودروهای شخصی همراه با خانواده‌هایشان گفت‌وگوهایی انجام شد. طرف عراقی برخی دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و مقررات را اعلام می‌کند که باید انجام شود و ما نیز آمادگی داریم که در اسرع وقت انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این سفر در مورد مذاکرات ایران و عربستان نیز گفت‌وگوهایی شد، گفت: ‌در مورد گفت‌وگوهای ایران و عربستان نیز در جریان این سفر رایزنی شد و ما آمادگی داریم که هر زمان عربستان سعودی آمادگی داشته باشد که به نکات مکتوب ما پاسخ مطلوب دهد دور بعدی گفت‌وگوها را داشته باشیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد شروع شیوع مجدد ویروس کرونا در چین و صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر اینکه ایران در صورت نیاز چین آمادگی ارسال کمک به این کشور را دارد، گفت:‌ ما در پکن و تهران آمادگی خود را به دوستان چینی در این زمینه اعلام کرده‌ایم. چین در مبارزه با کرونا در کنار ایران بود و ما نیز در کنار چین هستیم و این آمادگی را داریم که اگر آن‌ها نیازمند مساعدت و یاری ما باشند به آن‌ها کمک کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تحولات اخیر در پاکستان و برخی از نگرانی‌های امنیتی در مرزهای شرقی کشور و تحرک گروه‌های تروریستی در این مرزها گفت:‌ ما نگرانی‌های جدی در ارتباط با مرزهای شرقی داشته و داریم و اینکه مقامات مرزی ما با مقامات پاکستان و افغانستان گفت‌وگو می‌کنند در همین راستا است. البته ما اشراف اطلاعاتی و امنیتی نسبت به این مرزها داریم و همواره هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان و همچنین دولت  و ارتش پاکستان را متوجه این موضوع کرده‌ایم که برای روابط دو کشور مهم و حیاتی است که مرزها با ثبات بمانند و ثبات در این مرزها پایدار باشد.

وی همچنین در مورد اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین گفت:‌ این سند یک نقشه راه برای گسترش تبادلات دو کشور در زمینه‌های مختلف است و در جریان سفر آقای امیرعبداللهیان به پکن و اعلام وزرای خارجه دو کشور این سند وارد فاز اجرایی شد و مقامات دو کشور در جریان رایزنی‌هایی که با یکدیگر داشتند توانستند در مورد موضوعات مختلف به برنامه عملیاتی برای همکاری و اجرای این سند برسند.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گفته شده بعد از گلباران سفارت ایران در افغانستان تعدادی از افرادی که این کار را انجام داده بودند توسط دولت طالبان دستگیر شده‌اند، گفت:‌ ما از هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان می‌خواهیم که به مسئولیت اصلی خودش عمل کند و اجازه ندهد که بر موج ایران هراسی و یا موج‌های احساسی دیگر اقداماتی علیه ایران صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ‌ما نیز برخی از اخبار را در این زمینه شنیده‌ایم و انتظار ما این است که رفتار مسئولانه‌ای را از سوی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در خصوص حفظ امنیت اماکن دیپلماتیک و اتباع افغانستانی ببینیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به نظر وی مرور زمان ارزش توافق در وین را پایین نمی‌آورد، اظهار کرد:‌ واقعیت این است که برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند یعنی اینکه منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده و واقعا ادامه دادن این وضعیت، سوال اساسی درباره اینکه انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند.

خطیب‌زاده گفت:‌ حداقل بخشی از گروه ۱+۴ به بخش‌هایی از برجام پایبندی داشته‌اند و ما هم متناسب با آن پایبندی به برجام را داشته‌ایم و باید ببینیم که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ایران تا چه زمانی قرار است منتظر پاسخ آمریکا باشد و از دیگر سو این روزها اخباری منتشر شده مبنی بر گفت‌وگو بین ایران و اروپا در خصوص خودروسازی و این گفت‌وگوها در چه چارچوبی انجام می‌شود، گفت:‌ ایران نقشه دوم و سوم خود را از روز اول داشته و اقتصاد خود را منوط به گفت‌وگوها در وین نکرده است. روشن است که رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت خارجه با جدیت در این زمینه عمل کرده است. البته خنثی سازی تحریم‌ها نیز از جمله مأموریت‌های اصلی دولت و وزارت خارجه بوده است. وزارت خارجه همزمان که در حوزه رفع تحریم‌ها کار را به جلو برده بر اساس نقشه‌های دوم و سوم خودش موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها و اقتصاد تاب‌آور نسبت به تحریم‌ها را به عنوان یک اصل مهم در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی خودش دنبال کرده است.

خطیب‌زاده گفت:‌ نه منتظر آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین بوده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست مطبوعاتی با تبریک فرا رسیدن روز ارتش به تشریح عملکرد وزارت خارجه در طول یک هفته گذشته پرداخت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.