حمله گسترده ارتش روسیه به اهداف نظامی اوکراین

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که شب گذشته با جنگنده، موشک و توپخانه به صدها هدف نظامی در سراسر اوکراین حمله کرده و پایگاه های فرماندهی و انبارهای مهمات و سوخت ارتش این کشور را نابود کرده است.

وزارت دفاع روسیه افزوده که ۱۶ پایگاه ارتش اوکراین در جنوب و شرق این کشور نابود شده و جنگنده های نیروی هوایی روسیه به ۱۰۸ نقطه تجمع نیروهای اوکراینو توپخانه روسیه به ۳۱۵ هدف نظامی محل تمرکز این نیروها حمله کرده اند.

سامانه های دفاعی هوایی روسیه نیز ۲ فروند میگ ۲۹ و یک جنگنده سوخو -۲۵ ارتش اوکراین را به همراه شماری پهپاد، سرنگون کرده اند.

نیروهای ارتش روسیه پس از چند هفته محاصره شهر بندری ماریوپل در اوکراین، برای تصرف کامل آن تلاش می کند.

سازمان اطلاعات و امنیت اوکراین ادعا کرده تولید تانک جنگی در تاسیسات نظامی روسیه با توجه به اعمال تحریم های فلج کننده مالی و محدودیت ها بر واردات بر مسکو در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه)، دچار اختلال و توقف شده است.

شرکت "اورال واگون زاوود" روسیه، بزرگترین تولید کننده تانک رزمی در جهان که در دوره جوزف استالین رهبر پشین اتحاد شوروی، تاسیس شد، تاکنون تانک های مدل تی – ۹۰ ، تی - ۷۲ و تی ۱۴ آرماتاس تولید کرده و میلیاردها دلار درآمد داشته است.

علت مختل شدن تولید تانک، بالا رفتن نرخ بهره وام ها، نبود بودجه برای دریافت وام های ارزی و بالا رفتن بهای مواد اولیه مانند فولاد بوده است.

سازمان امنیت اوکراین مدعی شده که تولید تانک تی – ۷۲ به میزان قابل توجهی کند شده، اما تولید تی -۹۰ و تی – ۱۴ آرماتاس به صورت کامل متوقف شده است.

تاس قبلا گزارش داده بود که تی – ۱۴ آرماتاس، تانک نسل بعدی روسیه با فناوری پیشرفته است که قرار بود تولید انبوه و تحویل آن در سال جاری آغاز شود.

تارنمای بیزینس اینسایدر نیز در سال ۲۰۱۶ نوشته بود که فرماندهان ناتو با توجه به تولید این مدل تانک، در باره متزلزل شدن جایگاهشان در شرق اروپا و تهدید شدن امنیت منطقه بالتیک نگران شده بودند.

ساخت تی - ۱۴ آرماتاس در روسیه، حتی آلمان و فرانسه را به فکر تولید یک سامانه رزمی تازه زمینی برای رویارویی با این تانک انداخت.

همچنین ۲ مزدور انگلیسی که در جنگ اوکراین، اسیر نیروهای روسیه شده اند، از بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس درخواست کردند که به معاوضه آنان با یک سیاستمدار اوکراینی کمک کند.

در پی بازداشت ویکتور مدودوچوک توسط نیروهای امنیتی اوکراین در سه شنبه گذشته، همسرش از خانواده های "شان پینر" و "ایدن اسلین" مزدوران انگلیسی که اسیر نیروهای روسیه شده اند خواست که از جانسون بخواهند به مبادله آنان با مدودوچوک کمک کند.

منابع اوکراینی: نیروهای روسی وارد شهر کرمینا شدند

فرماندار استان لوهانسک اوکراین می‌گوید نیروهای نظامی روس وارد شهر کرمینا شده و بلافاصله جنگ‌های خیابانی شروع شده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک مقام رسمی کشور اوکراین روز دوشنبه گفت: نیروهای روسیه وارد شهر کرمینا در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین شده‌اند.

سرهی هایدایی، فرماندار استان لوهانسک با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: روس‌ها وارد کرمینا شدند و از هم اکنون جنگ‌های خیابانی شروع شده است.

وی گفت که نیروهای روسی با تانک‌ها و خودروهای زرهی زیادی وارد کرمینا شده و غیرنظامیان در شهر گیر کرده‌اند.

فرماندار با بیان اینکه در گلوله باران شهر زولوته دو نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند، گفت: شش پلیس گشتی در شهر لیسیچانسک زخمی شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.