ماکرون به شکست تاریخی نزدیک است؟

در شرایطی که طی هفته آینده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه برگزار خواهد شد، بر خلاف انتخابات پنج سال پیش، امانوئل ماکرون برای پیروزی بر رقیب دست‌راستی خود راه همواری را در پیش نخواهد داشت.

مارین لوپن، نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» در فرانسه در حالی برای دومین بار در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با امانوئل ماکرون رقابت خواهد کرد که مخالفانش برنامه‌های او را برای آینده فرانسه و اتحادیه اروپا «خطرناک» توصیف می‌کنند.

رئیس‌جمهوری کنونی فرانسه در دور اول انتخابات توانست مانند سال ۲۰۱۷ با کسب بیشترین آراء در جایگاه نخست قرار گیرد. امانوئل ماکرون با کسب حدود ۲۸ درصد آراء به دور دوم راه یافت. مارین لوپن حدود ۲۳ درصد آراء را به دست آورد و در جایگاه دوم قرار گرفت. نامزد حزب راست افراطی «اجتماع ملی» تنها ۴۲۱ هزار رای بیشتر از ژان لوک ملانشون، نامزد اصلی چپگرایان به دست آورد.

اکوایران در این باره نوشت: رای بالای ژان لوک ملانشون که فراتر از انتظار تحلیلگران بود باعث شد تا نقش رای‌دهندگان به او در تعیین سرنوشت دور دوم انتخابات مورد توجه زیادی قرار بگیرد. ژان لوک ملانشون تاکید کرده است که «حتی یک رای» از هواداران او نباید به مارین لوپن تعلق بگیرد. او با این حال با توجه به اختلاف‌نظرهای اساسی و انتقادهایش به سیاست‌های امانوئل ماکرون حاضر نیست از هوادارانش بخواهد تا به رئیس‌جمهوری فعلی رای بدهند.

نتیجه نظرسنجی‌های انجام شده پس از دور اول انتخابات نشان می‌دهد که حدود یک سوم از رای‌دهندگان به ژان لوک ملانشون به مارین لوپن و یک سوم هم به امانوئل ماکرون رای خواهند داد. حدود یک سوم دیگر از رای‌دهندگان به نامزد حزب چپگرای «فرانسه تسلیم ناپذیر» نیز قصد دارند یا در دور دوم انتخابات شرکت نکنند یا رای سفید به صندوق بیاندازند.

به این ترتیب طبق نتیجه نظرسنجی‌ها امانوئل ماکرون و مارین لوپن رقابت تنگاتنگی در دور دوم انتخابات خواهند داشت هرچند به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری کنونی با اختلاف اندکی از مارین لوپن پیش افتاده است. در هر صورت این شرایط با وضعیت پنج سال پیش که امانوئل ماکرون با کسب حدود ۶۶ درصد آراء در دور دوم به کاخ الیزه راه یافت تفاوت زیادی دارد. امری که باعث شده است از نظر بسیاری از تحلیلگران احتمال پیروزی مارین لوپن و شکست امانوئل ماکرون منتفی نباشد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «آیا «همه‌پرسی علیه ماکرون» به «رای نه به راست افراطی»تیدیل می‌شود؟» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.