سخنگوی دولت: حل مشکلات مردم در گروی عدم حضور بانیان وضع موجود است

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت صبح امروز (سه شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت ۲۹ فروردین سالروز ارتش و عرض تسلیت شهادت حضرت علی (ع)، اظهار داشت: در طول دو هفته گذشته دولت مصوبات متعددی داشت که از جمله آنها پنج آیین نامه تکلیفی پیرامون بودجه ۱۴۰۱ بود. الحمدلله فرایند نگارش بیش از ۴۶ آیین نامه با سرعت در دستور کار قرار دارد و امیدوار هستیم به صورت مستمر شاهد مقررات و آیین نامه‌های بودجه‌ای باشیم.

دولت درصدد تقویت اشتغال و کارآفرینی است

وی عنوان کرد: طرح‌های وزارت اقتصاد و دارایی و مباحث پیرامون جرایم مالیاتی و درآمدهای مالیاتی در دستور کار است و دولت درصدد تقویت اشتغال و کارآفرینی در راستای شعار سال جاری است. طرح‌های بسیاری در این راستا در حال تدوین است. طرح وزارت بهداشت نیز تدوین شده و در کمیسیون تخصصی دولت با قید فوریت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی دولت بیان کرد: طی دو هفته گذشته به مناسبت ماه رمضان دیدارهای پر برکتی با اقشار مختلف مردم و صنوف مختلف داشتند. دیدارهایی صریح و شفاف با گفتگوهای چهره به چهره بوده و همه مطالب مورد نظر عزیزان مطرح شده است. جلسات متعددی با کارآفرینان، کادر درمان، مداحان، مدیران رسانه، طلاب و حوزویان و … برگزار شد و دیدارهای دیگر با فعالان حوزه‌های دیگر نیز در روزهای آتی ادامه خواهد داشت.

بهادری جهرمی گفت: برگزاری جلسات روی زمین مانده شوراهای عالی از دیگر اقدامات دولت است. شورای عالی حج و زیارت پس از مدت‌ها تشکیل جلسه داده است. سفر استانی آتی رئیس جمهور هم به مقصد قزوین طی هفته‌های آتی آغاز خواهد شد.

دولت و مجلس در راستای تکالیف خود تعامل سازنده‌ ای دارند

وی در رابطه با تعامل دولت و مجلس، افزود: دولت و مجلس در راستای تکالیف خود با یکدیگر تعامل سازنده ای دارند. دو روز گذشته جلسه دوستانه و صمیمی میان دولت و مجلس برگزار شد. در همین چارچوب وزرای دولت بدون انقطاع در تعامل با مجلس و حضور در جلسات مجلس هستند. طبیعتاً نگاه مشترک هر دو مجموعه، پیدا کردن راهکار برای حل مشکلات است و اختلاف نظر در این مورد آخری بسیار طبیعی است و امید است در این تعامل‌ها و تبادل نظرها، بتوان گام‌های مثبتی برای حل مشکلات مردم به ویژه گرانی‌ها برداشت.

بحران کم آبی فقط محدود به کشور ما نیست

سخنگوی دولت در رابطه با مشکلات کم آبی و تدابیر دولت برای کاهش این مشکلات تصریح کرد: بحران کم آبی فقط محدود به کشور ما نیست و بحرانی جهانی محسوب می‌شود. حل این بحران هم در سند تحول به طور خاص در قانون بودجه ۱۴۰۱ مورد توجه قرارگرفته است تا در برنامه‌هایی با سطوح مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دیگری شود.

مدیریت مصرف منابع نیاز به همکاری مردم دارد

وی اضافه کرد: مدیریت مصرف منابع نیاز به همکاری مردم دارد و دولت نیز تدابیری را برای مدیریت این مسئله در دست اقدام دارد و تا کنون ۹ جلسه در این راستا به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است. ۴ جلسه پیرامون حوزه آبی زاینده رود برگزار شده است. طرح شیرین سازی و انتقال آب دریا یکی از اصلی ترین طرح‌ها است و پیشرفت‌های فیزیکی قابل توجهی دارد. همزمان سعی می‌شود به تامین آب شرب توجه شود. طرح انتقال آب دریا برای تامین آب صنایع استان یزد نیز یا پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است. باید به تکمیل این طرح‌ها و آثار مثبت مدیریت مشترک امیدوار بود.

بهادری جهرمی در رابطه با اقدامات دولت پیرامون تاثیرات جام جهانی در حوزه گردشگری خاطرنشان کرد: پس از سفر رئیس جمهور به قطر دو جلسه به ریاست معاون اول رئیس جمهور با همکاری وزرای مختلف برگزار شده است. تکالیف دستگاه‌ها نیز به آنها ابلاغ شده است و با زمان بندی مشخص در حال پیگیری است. ۷۰ زمینه فعالیت در حوزه جام جهانی احصا شده است و در حال بررسی و پیگیری هستند. الحمدلله با تقسیم کاری که صورت گرفته پیش بینی می‌شود بهره مندی مناسبی از ظرفیت جام جهانی صورت گیرد.

سقف زائران حج تمتع کاهش یافته است

وی در رابطه با سهم اعلام شده مورد پذیرش عربستان برای زیارت حج، بیان کرد: امسال اساساً سقف زائران حج تمتع کاهش یافته است. سهمیه کشور ایران پنج درصد بوده است. طبیعتاً از سوی سازمان حج و زیارت رایزنی‌ها انجام خواهد شد تا تعداد افزایش داشته باشد. تدابیری برای تسهیل و ارزان شدن سفر پیشنهاد شده است که تا نهایی نشدن قابل بیان نیست.

سخنگوی دولت در رابطه با اینکه آیا از سوی دولت ایران رایزنی‌های برای حمایت از مردم فلسطین انجام شده است؟ گفت: متاسفانه ما شاهد سکوت مراجع بین المللی و برخی کشورهای اسلامی هستیم. تماس‌های تلفنی و گفتگوهای مختلفی انجام شده است. رایزنی‌هایی از سوی وزارت امور خارجه انجام شده و نامه‌ای نیز از سوی وزارت امور خارجه در این راستا ارسال شده است.

بهادری جهرمی در رابطه با استیضاح وزرای دولت و مطرح شدن مباحثی پیرامون سهم خواهی از دولت، عنوان کرد: نظارت حق طبیعی مجلس است و دولت نیز صلاحیت‌های قانونی خود را دارد. در کنار تعامل سازنده موجود اختلاف نظر میان دو قوه نیز امری طبیعی است. طبیعتاً برخی از برنامه‌های وزرا در کوتاه مدت نتیجه دیده و برخی از طرح‌ها نیازمند زمان بیشتری برای به نتیجه رسیدن هستند.

ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار جاری دولت است

وی اضافه کرد: ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار جاری دولت همیشه بوده و هست. ارزیابی عملکرد مدیران در سال جدید تقدیم مدیران شده است تا از عملکرد خود آگاه باشند.

سخنگوی دولت در رابطه با سخن رئیس جمهور پیرامون شناسایی عوامل پشت پرده گرانی و تورم گفت: عوامل گرامی و تورم که مشخص است. برای مثال حجم نقدینگی‌ای که به دولت به ارث رسید آثار بسیاری در تورم دارد. بودجه ۱۴۰۱ نیز طبیعتاً احکامی دارد که تورم بر جای می‌گذارد. احکام متعدد دیگری در همین بودجه وجود دارد که آثار تورمی دارد. کسری بودجه سابق نیز بلند مدت است و نیازمند تدابیر برای حل اثرات است. در جلسه رئیس جمهور گزارشی در خصوص مسأله خاصی به صورت خاص در بازار میوه و تره بار ارائه شد و در واکنش به همان گزارش رئیس‌جمهور دستگاه‌های نظارتی را مکلف به شناسایی این عامل اخیر کردند.

حل مشکلات مردم در گروی عدم حضور بانیان وضع موجود است

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه دولت برای جابجایی مدیران قبلی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور بارها در مورد تعیین تکلیف بانیان وضع موجود صحبت کردند. حل مشکلات مردم در گروی عدم حضور همین بانیان وضع موجود است. روز گذشته تعیین شد جلسه‌ای برگزار شود تا مسئولانی که تعیین تکلیف نشدند، وضعیتشان مشخص شود.

وی در رابطه با اقدامات دولت پیرامون پروژه میانکاله و روی زمین ماندن فرمان رئیس جمهور گفت: فرمان رئیس جمهور بر زمین نمانده و پس از صدور مورد توجه قرار گرفت. پروژه بلافاصله پس از فرمان رئیس جمهور متوقف شده است و کسی حق انجام پروژه بدون اخذ مجوز قانونی را نخواهد داشت.

وفور منابع در کالاهای اساسی داریم

سخنگوی دولت در رابطه با نحوه هزینه کرد آزادسازی منابع بلوکه شده، تصریح کرد: همانطور که پیش از این اعلام شده بود دولت پا به پای رفع تحریم‌ها، اقداماتی را برای خنثی سازی تحریم‌ها داشته است که از جمله آنها آزادسازی برخی از منابع بلوکه شده بوده است. دولت هیچ اغماضی در جهت منافع مردم نخواهد داشت. این منابع در بخش‌های مختلف و با اولویت مقام معظم رهبری هزینه و برخی صرف بدهی‌های باقی مانده دولت از گذشته و کسری‌های بودجه می‌شود. پروژه‌های ایجاد اشتغال از این منابع بوده است. دولت مردمی در ابتدای استقرار با انبارهای تقریباً خالی کالاهای اساسی مواجه شده بود و امروز وفور منابع در کالاهای اساسی داریم که از همین منابع تأمین شده است.

بهادری جهرمی در رابطه با خاموشی برق در برخی استان‌ها و تدابیر دولت برای تامین برق در فصل گرما، تاکید کرد: ما در سال‌های گذشته در ایام اوج مصرف گاز و برق با قطعی‌هایی مواجه بودیم که با همکاری همکاران در وزارت نیرو با خاموشی‌ها مواجه نبودیم. علی رغم اینکه نیازمند همکاری مردم هستیم هیچ گونه قطعی برق در طول دولت مردمی نداشته‌ایم. خاموشی‌ها شاید مربوط به حوادث مقطعی بوده است. البته اطلاعی از جدول مطرح شده ندارم. دولت تدابیری در این راستا داشته و دارد تا در دولت مردمی شاهد خاطرات تلخ قطعی برق و گاز نداشته باشیم.

وی در رابطه با پیگیری سفر رئیس‌جمهور به گرگان و تعیین تکلیف ۱۰ روزه آشوراده، گفت: رئیس جمهور دستور دادند در حوزه گردشگری و طبیعت گردی این حوزه تعیین تکلیف شود. برای حوزه گردشگری بنا شد از امکانات بندر ترکمن استفاده شود. در راستای لایروبی، تخصیص بودجه داده شده است و مطالعات کارشناسی انجام‌شده و پیمانکار نیز تعیین شده است و با اخذ مجوزهای محیط زیستی با تعیین قیود و شروطی در حال انجام است.‌

سخنگوی دولت در رابطه با نظر دولت پیرامون طرح شفافیت سران قوا اعلام بی اطلاعی کرد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «دولت در سال گذشته چه میزان درآمد مالیاتی داشته و چقدر از مبالغی که به عنوان حقوق و دستمزد پرداخت شده، از محل مالیات‌ها بوده است؟» گفت: مطابق گزارش از وزیر اقتصاد و دارایی، مبلغ ۳۰۱ هزار میلیارد تومان واریز نقدی به خزانه داشتیم و پنج هزار میلیارد اوراق تسویه منابع داشتیم. ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز استرداد مالیات داشتیم. ۴۰ هزار میلیارد مالیات به شهرداری‌ها پرداخت شده و کل پرداختی‌های کارکنان دولت حدود ۴۳ هزار میلیارد بوده که هفتاد در صد آن از محل مالیات‌ها بوده است. فشار مالیاتی با مودیان خوش حساب وارد نشده است و مودیان مالیاتی افزایش یافته و با شناسایی مودیان مالیاتی جدید این میزان تأمین شده است.

دولت برای حل مسائل و مشکلات دیرینه صنعت خودرو برنامه دارد

وی در رابطه با اقدامات دولت پیرامون کنترل قیمت خودرو عنوان کرد: قیمت خودرو در کارخانه‌ها تغییر نکرده است. مسائل مرتبط با صنعت خودرو چند ده ساله است و دولت برای حل این مسائل برنامه داشته است. همچنین تمرکز در افزایش تولید خودرو مورد پیشنهاد بوده است. پیشنهادات و اقدامات پیرامون ۸ بند دستور رئیس جمهور مطابق دستور رئیس جمهور در سقف زمانی مشخص پیش رفته است و امید است با اجرای این تصمیمات و زمان بندی ها قیمت کنترل شود و مسائل و مشکلات دیرینه صنعت خودرو را حل کرد.

سخنگوی دولت در رابطه با برنامه دولت در خصوص کنترل میزان مهاجران، اظهار کرد: مسأله مهاجران افغانستانی با بی ثباتی‌ها ناشی از مداخله آمریکا ایجاد شده است. برخی قصد ورود غیر قانونی به کشور دارند و سعی می‌شود از ورود آنها جلوگیری و به مرزها باز پس داده شوند. نهادی در حال فعال سازی است تا عملاً این سازمان در وزارت کشور شکل گیرد. البته مراجع بین المللی نیز باید به تکالیف خود عمل کنند. ایران علی رغم تحریم میزبان این مهاجران عزیز بوده است اما نیازمند تدبیر مراجع بین المللی نیز هستیم. دولت جمهوری اسلامی میزبان مهاجران قانونی است.‌

بهادری جهرمی در رابطه با برنامه‌های دولت برای بالا بردن قدرت خرید مردم، گفت: برای اولین بار دولت تمامی برنامه‌های مدیریتی خود را به صورت مکتوب و عمومی منتشر کرده تا صاحب نظران آن را نقد و تکمیل کنند. در لایحه و سند بودجه نیز برنامه‌های اقدامی برای کاهش تورم و اصلاح سایر مشکلات زمینه‌ای مطرح شده است. سه عامل اصلی کاهش ارزش پول ملی شناسایی شده است و تلاش شده کسری بودجه و بی انضباطی بانک‌ها با همکاری بانک مرکزی مدیریت شود. ناترازی ارزی هم با تقویت و توسعه در حال مدیریت است.

بهادری جهرمی در رابطه با اقدامات داخلی و بین المللی دولت پیرامون ریزگردها، گفت: مسئله ریزگردها در حوزه شرق آسیا قابل توجه است. سازمان محیط زیست یک برنامه ده ساله طراحی کرده‌اند. بیش از دو و نیم میلیون هکتار کانون‌های غبار خیز شناسایی شده است و در حوزه بین المللی اقدامات چند جانبه و رایزنی‌هایی در دستور کار است. آنچه مهم است این است که مرزهای جغرافیایی نباید عامل پرداختن یک طرفه کشورها به مدیریت مسائل باشد.

وی در رابطه با دعوای شرکت گاز ایران و شرکت گازی فرانسوی نیز گفت: این دعوا چند ساله است. میزان دعوا معادل ۲۷ میلیون دلار ادعای شرکت گاز فرانسوی بود و ادعای ایران ۱۳ میلیون دلار بود که جمع این ادعاها حدود ۴۰ میلیون دلار بود. نتیجه این دادگاه رد این میزان بوده و قریب به یک و نیم میلیون دلار باید به نفع ایران پرداخت شود. طرف مقابل تجدید نظر خواهی کرد، دادگاه تجدید نظرخواهی را رد کرد، فرجام خواهی کردند و آن نیز رد شد و رأی به نفع ایران نهایی است.

شهروندان گران فروشی‌های در سطح خرده فروشی را اطلاع رسانی کنند

سخنگوی دولت در رابطه اقدامات مستقیم دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، عنوان کرد: اصلی ترین پیشنهاد اعلام مردمی است که شهروندان گران فروشی‌های در سطح خرده فروشی را اطلاع رسانی کنند. دولت با همکاری‌های خوب میان چند نهاد، نظارت‌های خوبی در حوزه تولید داشته است. گشت‌های مشترک سازمان تعزیرات با همکاری ناظران مختلف به جد در حال پیگیری است. در ۷ ماه انتهایی سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲۰ هزار گشت سیار از سوی سازمان تعزیرات صورت گرفته که ۵۵ هزار مورد آن مربوط به تعطیلات نوروز بوده است. دو مورد از فروشگاه‌های زنجیره‌ای محکومیت داشتند و برخی از برندهای شناخته شده نیز در تعزیرات محکوم شدند.

بهادری جهرمی در رابطه با سکوت در اجرایی سازی توافق ایران و چین تاکید کرد: اجرایی شدن برنامه جامع همکاری بیست و پنج ساله چین که توافق نیست و برنامه است، به صورت رسمی در دی ماه ۱۴۰۰ انجام شده است و اجرای این برنامه جامع هیچ ارتباطی با مذاکرات برجامی وین ندارد. این برنامه با پلن و طرح‌های مختلف اجرایی خواهد شد. نهادهای ذی ربط در دو مجموعه در حال مذاکره برای انجام توافق‌هایی هستند که پیش‌بینی می‌شود این همکاری‌ها توسعه‌های زیرساختی زیادی به همراه داشته باشد.

ارز ترجیحی حوزه دارو حذف نشده است

وی در رابطه با برنامه دولت برای کنترل بازار دارو پس از حذف ارز ترجیحی نیز گفت: ارز ترجیحی حوزه دارو حذف نشده و اتفاقاً یکی از دلایل کمبود دارو، کمبود ارز تخصیصی سال گذشته بود که قرار شد در بودجه سال ۱۴۰۱ این میزان افزایش پیدا کند. این مشکلِ ناشی از کمبود منابع در بودجه به صورت ریشه‌ای حل شده است. پیشبینی این است که امسال در حوزه دارو با مشکل مواجه نباشیم. از برنامه‌های دولت مردمی همگانی کردن بیمه در سال ۱۴۰۱ است. طبیعتاً با ایجاد زیر ساخت و توسعه داروهای تحت پوشش بیمه بتوان مدیریت کرد هیچ افزایش قیمتی در حوزه پرداخت وجود نداشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.