افت ارزش معاملات خرد بازار سهام/نمادهای مؤثر بر شاخص‌‌ها

در معاملات روز سه‌شنبه، سی‌اُم فروردین ۱۴۰۱، شاخص کل بورس تهران با صعود ۱۱ هزار و ۲۲۱ واحدی نسبت به روز دوشنبه به رقم یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۶۴ واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با رشد ۲ هزار و ۷۹۸ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار و ۵۷۴ واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) ۶۰ واحد بالا آمد و در سطح ۲۰ هزار و ۷۶۵ واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۲۸۵ نماد رشد قیمت داشتند و ۲۸۷ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۶۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۳۹ درصد بازار افت قیمت داشتند.

نمادهای مؤثر بر شاخص‌‌ها

امروز نمادهای پالایشی پیشران بازار هستند. نمادهای «فارس»، «شپنا»، «شبندر» و «شتران» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «وغدیر»، «کگل» و «رمپنا» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «هرمز» و «بپاس» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «ومهان» و «کزغال» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و شتران در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای کرمان، گدنا و قچار پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

گروه سبز بازار 

امروز قیمت سهام تمام نمادهای گروه «بانک‌ها و مؤسات اعتباری» افزایش یافت و سبزترین گروه بازار بود. در میان نمادهای بانکی، وپارس و وبملت دو نمادی هستند که بیشترین تأثیر را بر رشد شاخص داشتند. 

متن کامل این گزارش را با تیتر «پالایشی‌ها پیشران بورس شدند /پنجمین روز سبز بازار سهام»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.