قیمت نفت خام به چقدر می‌رسد؟

بانک آمریکایی جی پی مورگان پیش بینی کرد اگر اتحادیه اروپا ممنوعیت کامل علیه نفت روسیه اعمال کند، قیمتها می‌تواند تا رکورد ۱۸۵ دلار در هر بشکه صعود کند.

اتحادیه اروپا سرگرم بحث و گفت و گو برای اعمال تحریم علیه نفت روسیه است اما اعضای این بلوک هنوز در خصوص ممنوعیت واردات انرژی روسیه به توافق نرسیده‌اند. آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، همچنان در برابر تحریم نفتی فوری مخالفت کرده و می‌گوید ممنوعیت نفت، آلمان و اروپا را به رکود عمیق خواهد کشاند. آلمان، مجارستان، اتریش و بعضی از اعضای اتحادیه اروپا همچنان در برابر تحریم فوری نفت روسیه مقاومت می‌کنند اما آلمان اوایل ماه میلادی جاری اعلام کرد ممکن است امسال به وابستگی به واردات نفت روسیه پایان دهد.

ناتاشا کانوا، مدیر استراتژی کالاهای جهانی جی پی مورگان به بلومبرگ گفت: اگر اتحادیه اروپا در ششمین بسته تحریمها علیه روسیه بر سر حمله مسکو به اوکراین، تدابیرش را تشدید کرده و تصمیم بگیرد تحریم فوری کامل علیه نفت روسیه اجرا کند، در آن صورت قیمت نفت برنت ممکن است به میزان ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۸۵ دلار در هر بشکه صعود کند. تحریم فوری کامل بیش از چهار میلیون بشکه در روز عرضه روسیه را از بازار حذف کند و چین و هند قادر نخواهند بود این حجم نفت را خیلی زود جذب کنند.

با این حال تحریم فوری اتحادیه اروپا، سناریوی پایه جی پی مورگان نیست و این بانک سرمایه گذاری کاهش ۲.۱ میلیون بشکه در روز عرضه روسیه به اروپا را پیش بینی می کند. اگر اتحادیه اروپا همان طور که واردات زغال سنگ روسیه را به صورت تدریجی قطع خواهد کرد، نفت روسیه را در ماه‌های آینده به صورت تدریجی حذف کند، روی قیمتهای نفت تاثیر چندانی نخواهد گذاشت.

مقامات اروپایی هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفتند: تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه در دست بررسی قرار دارد اما تدوین و آماده سازی چنین ممنوعیتی احتمالا چندین ماه زمان می‌برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه روز سه شنبه گفت تحریم علیه نفت روسیه در سطح اتحادیه اروپا همچنان در دست بررسی قرار دارد و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از چنین اقدامی حمایت می کند. وی به رادیو اروپا وان گفت: امیدوارم در هفته های آتی همکاران اروپایی خود را برای متوقف کردن واردات نفت روسیه متوقف کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.