عارف: وضع موجود نتیجه عملکرد همه دولت‌هاست

محمدرضا عارف در نشستی با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در مورد مسببین وضع موجود، اظهار کرد: وضع موجود نتیجه عملکرد همه دولت‌ها و حکومتی‌ها در 40 سال گذشته است. هیچ‌کس نباید نسبت به این مساله شانه خالی کند، بلکه باید از گذشته درس گرفت و وضع موجود را اصلاح کرد. در این مسیر باید از افرادی استفاده شود که توانایی اصلاح شرایط موجود را دارند. اگر من بودم، هیچ‌وقت نمی‌گفتم بانیان وضع موجود نباید سر کار باشند.

وی همچنین درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: عملکرد این مجلس اظهر من الشمس است. چند درصد سوالات و تذکرات به خاطر رضایت خدا و منافع مردم است؟ چرا وزرایی را که خودشان آورده‌اند، آزار می‌دهند؟ مجلس باید به اولویت‌ها بپردازد، در حالی که «شعاری» شده است.

هزینه دولت روحانی را پرداختیم و لاریجانی را سرلیست کردیم

عارف درباره احتمال بازسازی سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان نیز گفت: ما هزینه دولت روحانی را پرداختیم. دلیل آن هم این بود که سال ۹۲ کاندیدای اصلاح‌طلب را کنار گذاشتیم و روحانی را انتخاب کردیم. در انتخابات مجلس دهم لاریجانی را در قم سرلیست کردیم و افراد نزدیک به دولت را در لیست گذاشتیم که همان‌ها موقعی که لازمشان داشتیم پا پس کشیدند. با این حال من معتقدم می‌توانیم سرمایه اجتماعی خود را بازگردانیم. در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ وضع از الان هم بدتر بود.

نظام باید قدر ظرفیت اصلاح‌طلبان را بداند

وی درباره تصمیم اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات بعدی اظهار کرد: طرح مسالۀ شرکت یا عدم شرکت در انتخابات، انحرافی است. ما حتما باید در انتخابات شرکت کنیم. اگر شکست هم خوردیم نباید قهر کنیم. البته از نهادهای نظارتی انتخابات گلایه داریم. اصلاح‌طلبان ظرفیت زیادی دارند و نظام باید قدر آن را بداند. من معتقدم آرایی را که اصولگرایان نمی‌توانند جذب کنند، اصلاح‌طلبان می‌توانند جذب کنند. ما باید به طور جدی در انتخابات شرکت کنیم؛ البته به رد صلاحیت‌ها هم عادت کرده‌ایم و نسبت به آن نگرانیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس دهم همچنین درباره جلسات و گفت‌وگوهای ملی گفت: این جلسات با حضور جناح‌های سیاسی ادامه دارد. ما معتقدیم اشتراکات زیادی داریم، اما برخی دعواها بیهوده راه افتاده است. این جلسات ادامه می‌یابد و از دولت سیزدهم هم یک عضو در این جلسات حضور دارد. البته حضور او به دلیل مسئولیت در دولت سیزدهم نیست و قبل از تشکیل دولت سیزدهم هم این فرد در جلسات ما حضور داشت.

عارف درباره احتمال تشکیل دولت سایه از سوی اصلاح‌طلبان بیان کرد: کوچکترین نظر مخالف در کشور ما تحمل نمی‌شود. معمول است که مهمترین مسالۀ هر دولت جدیدی، نفی دولت قبلی است و این روند زنجیروار ادامه می‌یابد. کدام دولتمرد با دولتمردان قبلی تعامل داشته است؟ به نظرم آمادگی برای تشکیل دولت در سایه وجود ندارد.

فضا مناسبِ مشارکت نیست و مردم سرخورده شده‌اند

این فعال سیاسی درباره لزوم تشکیل نظام انتخاباتی گفت: فضای کشور، مناسبِ مشارکت نیست. مردم سرخورده شده‌اند و احساس می‌کنند به مشکلات معیشتی آنها توجه نشده است. باید نظام به سمت حزبی شدن  انتخابات برود اما حکومت و سیاسیون این آمادگی را ندارند. تشکل‌های سیاسی، محدود به عده‌ای شده‌اند و آنها احساس می‌کنند همیشه باید باشند و سِمت آنها موروثی است؛ اما من به گردش نخبگان معتقدم و پس از آنکه نتیجه انتخابات را واگذار کردیم، از ریاست این شورا استعفا دادم زیرا احساس کردم نتوانستم مسئولیتم را به خوبی انجام دهم. دنبال حاشیه‌سازی یا دودستگی نبودم. در مجموع، معتقدم یا باید انتخابات را کنار بگذاریم یا به سمت حزبی‌شدن انتخابات برویم.

وی در ابتدای این نشست هم بر لزوم مطالبه‌گری رسانه‌ها و جا انداختن فرهنگ پاسخگویی مسئولان تاکید کرد و گفت: اگر مطالبه‌گری جدی و براساس منافع ملی وجود داشت، مطمئناً وضع ما بهتر از این بود. برخی مسئولان برای خود قداست کاذب قائل هستند و به هیچ‌کس جواب نمی‌دهند. نباید عده‌ای از پاسخگویی مبرا باشند و خود را معصوم بدانند. باید فرهنگ پاسخگویی را در میان مسئولان به ویژه مسئولان رده بالا جا بیندازیم و هر فرد بابت وعده‌ای که می‌دهد باید پاسخگو باشد. البته مطالبه‌گری باید بر مبنای اخلاق باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.