براساس گزارش خبرگزاری تاس، روزنامه فیگارو در نسخه امروز جمعه خود به نقل از بورل نوشته: «دستیابی به رضایت مشترک برای تحریم نفت روسیه یا افزایش تعرفه‌ها بسیار سخت است، زیرا برخی از کشورهای عضو این اتحادیه قبلاً اعلام کرده‌اند که هر تصمیم جمعی را وتو خواهند کرد.

به نوشته فیگارو، در زمینه تحریمهای منابع معدنی روسیه، برخی کشورها نظیر لهستان و فرانسه به دنبال تحریم کامل نفت و گاز روسیه هستند اما همزمان برخی از کشورها مثل آلمان، اتریش و مجارستان مخالف آن هستند. 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اخیرا گفته مسکو با توجه به تلاش کشورهای اروپایی برای کاستن از وابستگی خود به گاز روسیه، مسیر صادرات این محصول را به سمت نیمکره شرقی جهان تغییر خواهد داد.

پوتین همچنین تأکید کرده کشورهای اروپایی قادر نخواهند بود به طور کامل وابستگی خودشان به گاز روسیه را قطع کنند.

روسیه در راستای تلاش برای متنوع کردن مشتری‌‌های محصولات گاز خود روابط نزدیک‌تری با آسیا و به ویژه چین پایه‌ریزی کرده است. چین در حال حاضر اصلی‌ترین مشتری محصولات انرژی در جهان است.

پوتین که در نشستی با حضور اعضای کابینه دولت روسیه حضور داشت گفت: «مسئله شگفت‌انگیز این است که شریکان ما در کشورهای غیردوست روسیه خودشان اذعان کرده‌اند که نمی‌توانند بدون منابع انرژی روسیه از جمله گاز ادامه دهند. در حال حاضر هیچ جایگزین معقول [برای گاز روسیه] در اروپا وجود ندارد.»

«عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین موجب شده ۲۷ عضو کشورهای اروپایی در اولویت‌های خود برای تأمین محصولات انرژی تجدید نظر کند. بروکسل به دنبال کاستن از وابستگی کشورها به گاز روسیه است. مسکو در حال حاضر تأمین‌کننده نزدیک به ۴۰ درصد از گاز طبیعی اتحادیه اروپا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.