جهان پس از جنگ اوکراین چه سمت و سویی خواهد داشت؟

در شرایطی که بسیاری از تحلیل‌گران به دنبال پاسخ این پرسش هستند که سرنوشت این جنگ در نهایت به چه صورت خواهد بود، دسته‌ای دیگر از آن‌ها این مسئله را برجسته می‌کنند که جهان پس از جنگ اوکراین چه سمت و سویی خواهد داشت. مجله فارین افرز پرونده ویژه این شماره خود را به این مسئله اختصاص داده که استفان کوتکین، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با انتشار مقاله‌ای با عنوان «جنگ سرد هرگز به پایان نرسید؛ اوکراین، چالش چین و احیای غرب» تلاش داشته بدین پرسش پاسخ دهد.  

اقتصادنیوز این مقاله را در سه بخش ترجمه کرده که بخش اول آن با عنوان «جنگ اوکراین و روسیه، غرب خفته را بیدار کرد؟» پیش از این منتشر شده و  در ادامه بخش دوم آن منتشر می شود: 

همه این‌ها توضیح می دهد که چرا تصور پایان جنگ سرد یک سراب بود. وقایع ۱۹۸۹-۱۹۹۱ قابل توجه بودند، اما نه به اندازه ای که اکثر ناظران -از جمله خود من- آن‌ها را مهم می‌پنداشتند. در آن سال‌ها، آلمان به عضویت اتحاد فراآتلانتیکی درآمد و قدرت روسیه موقتا به شدت کاهش یافت –در ادامه آن هم با خروج نظامی سکو، کشورهای کوچک اروپای شرقی آزاد شده و خط مشی موکراتیک و اقتصاد بازار را اتخاذ و از طریق اتحادیه اروپا و ناتو به غرب پیوستند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «اوکراین؛ چالش چین و احیای غرب /جهانی که جنگ ساخت!» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.