بررسی آخرین تحولات انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه

در شرایطی که رای‌دهندگان فرانسوی از صبح امروز به پای صندوق‌های رای رفته تا مشخص کنند که در پنج ساله آینده چه کسی بر صدر کاخ الیزه تکیه خواهد زد، با وقوع جنگ در اوکراین، بسیاری از ناظران بین الملل چشم به نتایج انتخابات و تاثیر آن بر سرنوشت جنگ هستند. به همین بهانه اکوایران یادداشت توماس چترتون ویلیامز، تحلیل‌گر روزنامه آتلانتیک با عنوان «اگر ماکرون شکست بخورد، پوتین پیروز می شود» را منتشر کرده است.

اجتماع دشمنان پسرطلایی اروپا

طی یک رقابت مجدد که یادآور انتخابات سال 2017 است، امروز فرانسه بین امانوئل مکرون، شورشی میانه‌رو سابق و مارین لوپن، از راست افراطی، انتخاب خواهد کرد. اگرچه زمانی این رقابت اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسید، ظهور اریک زمور، چهره‌ رسانه‌ای راست افراطی رادیکال در پاییز گذشته –که از کمپین لوپن اعلام استقلال و مواضع بسیار تندی را اتخاذ کردد- به این معنی بود که لوپن باید برای حضور در این رقابت به تلاش مضاعفی بپردازد. حتی شگفت‌آورتر از آن، در دور اول رأی‌گیری، در 10 آوریل، این‌که او حتی از ژان لوک ملانشون، نامزد چپ افراطی، که نظرسنجی‌ها رای او را به درستی پیش‌بینی نمی‌کردند، با فاصله کمی گذشت.

پس هر اتفاقی که امروز بیافتد، داستان اصلی این انتخابات، جذابیت افراطی‌های ضدماکرون است که همین چند سال پیش به عنوان پسری طلایی همانند اوباما وارد صحنه سیاسی شد. این البته برای ماکرون نگران‌کننده و برای سلامت لیبرالیسم ترانس آتلانتیک به طور کلی خطرناک است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «پوتین در یک قدمی فتح پاریس/ زورآزمایی سرنوشت‌ساز لیبرال‌ها و اقتدارگراها»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.