جزییات واریز پول به حساب سرخابی‌ها/ زمان معامله سهام دو باشگاه مشخص شد

سرپرست دفتر شرکت‌ها و اماده سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازیجزییات واریز پول به حساب سرخابی‌ها و زمان معامله سهام دو باشگاه را اعلام کرد و گفت: پول پذیره نویسی در حساب دو باشگاه قرار دارد اما به صورت قانونی مسدود است.

حسین امیررحیمی با بیان اینکه فرایند پذیره نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در ۲۸ اسفندماه سال گذشته به پایان رسید، اظهار کرد: درواقع در این تاریخ مبلغی که باید از طریق پذیره نویسی جذب میشد و افزایش سرمایه صورت میگرفت تکمیل شد.   پس از آن پول افزایش سرمایه از محل صرف سهام پس از کسر هزینه های قانونی سازمان بورس و فرابورس که حدود نیم درصد بوده و کل مبلغ که بیش از دو میلیارد تومان برای هر باشگاه است به حساب دو باشگاه واریز شد. درواقع از آنجایی که باشگاه ها باید هزینه را راسا پرداخت میکردند اما نکردند این هزینه از حساب افزایش سرمایه برداشت شده است.

وی ادامه داد: پس از پذیره نویسی، باشگاه ها در نامه ای خطاب به فرابورس وجود مبلغ حاصل از افزایس سرمایه در حساب بانکی را تایید و فرابورس در نامه ای خطاب به سازمان ثبت، افزایش سرمایه دو باشگاه را ثبت کرد. در حال حاضر نیز هر دو باشگاه در این مرحله قرار دارند. ۷۲ ساعت بعد از اینکه سازمان ثبت تایید کرد، فرابورس گشایش نماد را انجام داده و گشایش نماد که انجام شد سهام قابل معامله می شود. پس از آن مبلغی که نزد بانک برای هر دو باشگاه مسدود شده قابل برداشت است.

تشکیل نهاد ناظر با هدف نظارت بر نحوه هزینه منابع حاصل از پذیره نویسی

سرپرست دفتر شرکت‌ها و اماده سازی بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی از تشکیل کارگروهی برای نظارت بر نحوه هزینه منابع حاصل از پذیره نویسی خبر داد و افزود: با هدف انضباط بخشی، قرار است ناظری برای نحوه هزینه کرد این منابع در دو باشگاه در نظر گرفته شود. این کار به چند دلیل صورت میگیرد. نخست آنکه هیات مدیره دو باشگاه کامل نیست. دوم آنکه دو باشگاه هزنیه ها و بدهی های زیادی دارند که قصد داریم با برنامه ریزی این هزینه ها پرداخت شود و اینطور نباشد که بدهی ها داده شود اما باشگاه در هزینه های روزمره و شرایط توسعه ای مشکل داشته باشد. سوم اینکه منابع از بازار سرمایه جذب شده است، به عبارتی سهام داران منابع را در اختیار هیات مدیره قرار دادند که شرایط باشگاه بهبود پیدا کند. به همین دلیل با همکاری وزارت ورزش و وزارت اقتصاد دنبال این هستیم که نهاد نظارتی برای کمک به باشگاه ها در زمینه نحوه هزینه کرد این منابع در نظر گرفته شود.

امیررحیمی به این سوال که میزان منابعی که حاصل از پذیره نویسی عاید باشگاه ها شد چقدر بود، پاسخ داد: ۳۵۰  میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عاید باشگاه پرسپولیس و ۳۵۹ میلیارد تومان نیز عاید باشگاه استقلال شد. از این میزان حدود دو میلیارد تومان برای هر باشگاه به طور قانونی و بر اساس مصوبات سازمان بورس برای مالیات، هزینه های کارگزاری و... اخذ شده است. سایر مبلغ در حساب بانکی باشگاه ها قرار دارد اما به صورت قانونی مسدود است. سه روز بعد از اینکه مجوز را از سازمان ثبت گرفتند، گشایش نماد صورت میگیرد و این مبلغ قابل برداشت است اما پس از تشکیل یک نهاد ناظر این مبلغ استفاده خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.