درخواست روسیه از آمریکا برای توقف تامین تسلیحاتی کی‌یف

تایید ارسال این یادداشت هشدارآمیز از سوی مسکو در حالی صورت گرفته که روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» پنجشنبه (۲۵ فروردین) گزارش داده بود به یادداشت روسیه به آمریکا درخصوص تأمین تسلیحات برای اوکراینی‌ها دست یافته است. این روزنامه نوشت، روسیه یک یادداشت دیپلماتیک رسمی به واشنگتن ارسال کرده و در آن به آمریکا و متحدانش اخطار درباره محموله «حساس‌ترین» سامانه‌های تسلیحاتی به اوکراین و «عواقب بی‌سابقه» چنین اقدام تنش‌زایی هشدار داده است.

گزارش واشنگتن پست هم‌زمان با اعلام دولت «جو بایدن» برای ارسال کمک‌های نظامی جدید به اوکراین به مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار مطرح شد که راکت‌های دوربرد «هویتزر»، پهپادهای ساحلی، خودروهای زرهی، تسلیحات قابل حمل ضدخوایی و ضد تانک را شامل می‌شود. آمریکا همچنین ارسال سامانه‌های ضدهوایی از اسلواکی به اوکراین را تسهیل کرده و در ازای آن، سامانه‌های پدافند هوایی «پاتریوت» در اسلواکی مستقر کرده است.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نمی‌خواست نامش فاش شود به واشنگتن پست گفت:‌‌ آنچه روس‌ها به طور خصوصی به ما می‌گویند دقیقاً همان چیزی است که ما به‌صورت علنی به جهان می‌گوییم، اینکه حجم کمک‌هایی که برای شرکای اوکراینی می‌فرستیم به شکل خارق‌العاده‌ای موثر واقع شده‌ است. 

واشنگتن پست نوشت، این یادداشت که تاریخ آن سه‌شنبه (۲۳ فروردین) ثبت شده، از طریق سفارت روسیه در واشنگتن به دست وزارت امور خارجه آمریکا رسیده است. در این یادداشت از «سامانه‌های پرتاب راکت چندگانه» به‌عنوان یکی از این «حساس‌ترین» تسلیحات یاد شده است. طبق این گزارش، روسیه در یادداشت دیپلماتیک خود، آمریکا و متحدانش را به نقض اصول مدیریت انتقال تسلیحات به مناطق جنگی متهم کرده و در خصوص خطر افتادن تسلیحات دارای دقت بالا به دست ملی‌گرایان افراطی و نیروهای یاغی هشدار داده است.

به‌رغم هشدار مسکو درباره اقدامات تنش‌زای واشنگتن، دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین بامداد امروز (دوشنبه) اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور در کی یف دیدار و رایزنی کرده‌اند که ارسال تسلیحات محور مذاکرات طرفین بوده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا یکشنبه شب به وقت تهران از تداوم حمایت از اوکراین در نبرد با روسیه سخن گفت. «جو بایدن» در توییتی نوشت: دو ماه پس از اینکه  ولادیمیرپوتین رئیس‌جمهور روسیه یک حمله غیرقانونی و غیرموجه به اوکراین را آغاز کرد، کی‌یف همچنان پابرجاست. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و دولت منتخب دموکراتیک او در قدرت باقی می‌مانند. ما به حمایت از اوکراینی‌ها در مبارزه آن‌ها برای دفاع از میهن خود ادامه خواهیم داد.

بایدن در اظهارات اخیر خود درباره بسته ۸۰۰ میلیون دلاری تسلیحاتی به اوکراین هم گفت: ظرف دو ماه گذشته ما سلاح‌ها و تسلیحات را با سرعتی بی‌سابقه به اوکراین رسانده‌ایم. ما هزاران موشک ضد زرهی و ضد هوایی، بالگرد، خمپاره‌انداز، مسلسل‌های سنگین و سبک، سامانه‌های راداری و بیش از ۱۵ میلیون خشاب مهمات برای اوکراین فرستاده‌ایم.

یک مقام ارشد پنتاگون نیز اخیراً از شروع آموزش نظامیان اوکراینی جهت استفاده از توپخانه‌های پیشرفته «هویتزر» خبر داد. این مقام پنتاگون گفت که آموزش در خارج از اوکراین انجام می‌شود و حدود یک هفته طول می‌کشد. به گفته این مقام نظامی آمریکایی، شمار نظامیان اوکراین حدود ۵۰ نفر است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.