عراق از توافق ایران و عربستان خبر داد

 وزیر خارجه عراق در گفت و گو با شبکه الجزیره از «توافق» بر سر یادداشت تفاهمی ۱۰ بندی بین ایران و عربستان در دور پنجم گفت و گوها در بغداد خبر داد.

«فواد حسین» وزیر خارجه عراق امروز دوشنبه جزئیات بیشتری از گفت و گوهای اخیر هیات های ایران و عربستان به میزبانی بغداد با تمرکز بر مسائل امنیتی بین دو کشور در گفت و گویی با الجزیره بیان کرد.

وزیر خارجه عراق گفت که «دیدار ایرانی-سعودی در بغداد امنیتی و با حضور مسئولان بلندپایه ای از دو کشور بود» و «دو طرف به توافقی درباره یادداشت تفاهمی حاوی ۱۰ بند رسیدند.»

فواد حسین افزود: توافق شد که دور بعدی گفت و گوهای ایرانی-سعودی در سطح دیپلماتیک باشد.

حسین ادامه داد: گفت و گوهای ایران با عربستان موضوع ادامه آتش بس در یمن را نیز در بر گرفت.»

وی به موضوعات همسایگی عراق نیز پرداخت و تاکید کرد: مشکلات عراق با ایران و ترکیه درباره مسائل امنیتی باید از طریق گفت و گو حل شود».

مقام عراقی از این هم خبر داد که «هیاتی ایرانی بعد از عید سعید فطر به عراق سفر خواهد کرد تا تعدادی از قضایا از جمله مسائلی امنیتی را بررسی کند و مورد بحث قرار دهد.»

وی مشخصا به حملات اخیر ترکیه به خاک عراق پرداخت و مجددا خاطرنشان کرد که «علت های مورد اشاره طرف ترک برای استفاده از زور در داخل خاک عراق کافی نیست.»

فواد حسین همچنین تلاش کرد حضور نیروهای آمریکایی در عراق را این گونه توجیه کند که «وجود مستشاران آمریکایی در عراق برای کمک به نیروهای عراقی و در توافق با دولت است لذا حمله به آمریکایی ها در عراق به معنای حمله به دولت و منافع ملی ما است.»

روز یکشنبه نیز فواد حسین در گفت و گو با خبرگزاری عراق (واع) بدون اشاره به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات بین تهران و ریاض، دور پنجم مذاکرات انجام شده بین طرف‌های عربستان سعودی و ایران که به میزبانی بغداد انجام شد را مثبت و خوب ارزیابی کرد و گفت بغداد پس از پایان دور پنجم، میزبان دور جدیدی از مذاکرات بین تهران و ریاض خواهد بود.

مذاکرات ایران و عربستان از چند ماه پیش در عراق آغاز شد و با احتساب نشست اخیر که پنجشنبه هفته گذشته در بغداد برگزار شد، دو طرف تاکنون پنج دور مذاکره انجام داده‌اند.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق برای اولین بار در ماه می‌سال ۲۰۲۱ از میزبانی عراق در گفت و گوهای ایران و عربستان و مذاکره مستقیم بین دو کشور بعد از سال‌ها تیرگی روابط خبر داد.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق نیز گفته بود که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد مهم خواهد بود و دستاورد گفت وگوهای مقام‌های ایرانی و عربستانی در بغداد به بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور می‌انجامد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.