40 مقام دولتی سابق خواهان توافق با ایران شدند

درحالی که اروپا برای ایجاد مصالحه‌ای میان ایران و آمریکا درباره آخرین موانع احیای برجام تلاش می‌کند، در واشنگتن تقریباً همه قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و برخی از دموکرات‌ها مخالفت خود را با هرگونه توافق با ایران اعلام کرده‌اند، مخالفت‌هایی که با گزارش‌ها درباره احتمال حذف سپاه پاسداران از لیست FTO تشدید شده است. در داخل کاخ سفید، توافق گسترده ای در مورد خطرات عدم احیای توافق وجود دارد، اما اختلافات قابل توجهی نیز در مورد اینکه آیا خطر فروپاشی توافق هسته‌ای بیشتر از میدان مین سیاسی واشنگتن است یا خیر وجود دارد.

ایالات متحده می گوید که ایران برای رفع تحریم های مورد نظر به نگرانی های فراتر از توافق هسته ای رسیدگی کند. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به اظهارات یک مقام ارشد ایرانی که پیشتر گفته بود علیرغم "پیشنهادات منظم" واشنگتن برای لغو تحریم ها و دادن امتیازات دیگر در ازای آن، ایران از برنامه های خود برای انتقام ترور [شهید] قاسم سلیمانی دست نخواهد کشید، مدعی شد: «در هر بازگشتی به برجام، ایالات متحده ابزارهای قدرتمند خود را برای مقابله با فعالیت‌های ایران و متحدانش و به‌ویژه برای مقابله با سپاه پاسداران حفظ کرده و در صورت لزوم به طور تهاجمی از آن استفاده خواهد کرد».

اکوایران در این باره نوشت: در حالی که مذاکرات برای احیای برجام در یک مقطع حساس قرار گرفته، گروهی متشکل از بیش از 40 مقام دولتی سابق و کارشناسان برجسته منع اشاعه هسته‌ای آمریکا و اروپا بیانیه مشترکی را صادر کردند و خواستار احیای هرچه سریع‌تر توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ شدند.

image

 
 

تلاش اروپا برای پر کردن شکاف غیرهسته‌ای ایران و آمریکا

در همین زمینه کارن دی یانگ، خبرنگار ارشد امنیت ملی واشنگتن‌پست گزارش داد: در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه منتشر شد کارشناسان گفتند که عدم تغییر سیاست‌های دولت ترامپ که از توافق بین قدرت‌های جهانی و ایران در سال ۲۰۱۸ خارج شد، «غیر مسئولانه» است و «خطر تبدیل شدن ایران به یک کشور آستانه را افزایش می‌دهد».

به نوشته واشنگتن‌پست، پس از گذشت یک سال مذاکرات که طی آن ایران و ایالات متحده به طور غیرمستقیم از طریق طرف های اروپایی مذاکره کردند، دو طرف با پیش‌نویس متن موافقت کردند، اما نتوانستند شکاف‌های نهایی میان ایران و آمریکا را بر سر موضوعات غیرهسته‌ای پر کنند.

متن کامل این گزارش را با تیتر «مذاکرات احیای برجام عامل جدید اختلافات در واشنگتن!» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.