خطر آغاز جنگ جهانی سوم جدی شد/ لاوروف هشدار داد

وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی با بیان این که مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت،تاکید کرد همچنان خطر "واقعی" جنگ جهانی سوم وجود دارد.

به گزارش اینترفاکس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در برنامه موسوم به "بازی بزرگ" در شبکه یک تلویزیون روسیه تاکید کرد که تسلیحات ارسالی ناتو به کی‌یف یک جنگ نیابتی است و نیروهای روسیه این انبارهای تسلیحاتی را به عنوان اهداف قانونی و مشروع برای خود در نظر خواهند گرفت، همانطور که قبلا در اوکراین حمله کرده بودند.

لاوروف گفت: "البته، این تسلیحات هدف قانونی نیروهای روسی در عملیات خود در اوکراین خواهد بود. انبارها، از جمله در غرب اوکراین، چندین بار هدف نیروهای ما بوده است." 

وی افزود: "چطور ممکن است چنین نباشد؟ اگر ناتو در حال جنگ نیابتی علیه روسیه است، پس سلاح این نیابتی یک هدف مشروع است... جنگ، جنگ است."

همچنین در اکوایران ببینید : پرش قیمت آرد با رمز قاچاق / دفاع روزنامه دولت و انتقاد کیهان

او گفت: غرب حق روسیه برای حفاظت از مرزهای خود و سرزمین هایی را که روس ها در آن مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، نفی می‌کند. آن‌ها این را حق خود می‌دانند که امنیت خود را در هر کجا که می‌خواهند تضمین کنند و در عین حال حق ما برای حفاظت از مرزها و سرزمین‌هایمان که روس ها زندگی می کنند و سال ها مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و از بمباران، تحقیر و محدودیت‌ها رنج می‌برند را انکار می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت که قصد ایالات متحده برای تحویل بالگردهای Mi-۱۷ به اوکراین نقض آشکار تعهدات بین المللی و نقض مستقیم تعهدات در حوزه بسیار مهم روابط بین‌الملل است.

وی تصریح کرد که این «نمونه دیگری از بی وجدانی آمریکایی‌ها در خصوص قوانین بین‌المللی است که قوانین خود را بر اساس اصل "من هر کاری می‌خواهم انجام می‌دهم" را اعمال می‌کنند.

لاوروف توضیح داد:چند سال پیش روسیه و ایالات متحده یک "قرارداد هلیکوپتر" را به صورت دوجانبه امضا کردند که شامل فروش هلیکوپترهای Mi-۱۷ ساخت شوروی سابق و روسیه توسط شرکت "روزو بورن اکسپورت" به واشنگتن جهت کمک به ایجاد ثبات در افغانستان بود. روسیه نیز متعاقباً متعهد به نگهداری از این هلیکوپترها شد.اکنون آمریکایی‌ها با صدای بلند اعلام کرده‌اند که این بالگردها را به رئیس جمهور اوکراین تحویل خواهند داد. ما توجه آنها را به این موضوع جلب کردیم که این بالگردها بر اساس قراردادی با شرکت "روزوبورن اکسپورت" خریداری شده است. در متن قرارداد آمده است که آنها فقط برای نیازهای سرویس های امنیتی افغانستان در نظر گرفته شده است و هرگونه انتقال به کشور ثالث بدون رضایت فدراسیون روسیه مجاز نیست.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که مذاکرات صلح روسیه با اوکراین ادامه خواهد یافت، اما هنوز خطر "واقعی" جنگ جهانی سوم وجود دارد.

وی از رویکرد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در قبال مذاکرات صلح انتقاد کرد و او را به "تظاهر" به مذاکره متهم و او را یک "بازیگر خوب" توصیف کرد.

لاوروف پیشتر گفته بود که آمریکا و انگلیس بر اوکراین فشار می آورند تا مذاکرات صلح را به تعویق بیندازد.

وی مجددا گفت: «آمریکا و انگلیس به ولودیمیر زلنسکی برای تسریع مذاکرات توصیه نمی‌کنند». اما آنها توصیه می کنند که موضع خود را تشدید کنند."

به گفته وزیر امور خارجه روسیه، اوکراین از امضای بندهای پیشنهادی در مذاکرات استانبول خودداری کرد و این امر را یک "گام بزرگ رو به عقب" در روند مذاکرات دانست.

لاوروف گفت: "من فکر می کنم این گام به عقب به توصیه آمریکا و انگلیس برداشته شد و شاید لهستانی‌ها هم در این زمینه نقش داشتند."

علاوه بر این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که درگیری در اوکراین با یک معاهده صلح پایان خواهد یافت.

وی همچنین گفت که امکان دارد جنگ اوکراین به استفاده از سلاح اتمی بکشد.

او گفت که مسکو می‌خواهد از خطرات "مصنوعی" که ممکن است به بروز چنین سناریویی منجر شود پرهیز کند.

لاوروف تاکید کرد: این موضع واقعی ماست که همه چیز را بر مبنای آن تعیین می‌کنیم. خطرات الان قابل توجه است.

او افزود: نمی‌خواهم این خطرات را به طور مصنوعی بالا ببرم. خیلی‌ها چنین چیزی می‌خواهند. خطر جدی است، واقعی است، و ما نباید آن را دست کم بگیریم.

وزیر خارجه روسیه هفته پیش گفته بود که مسکو به پرهیز از درگیری هسته‌ای متعهد است.

لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که چین همچنان در تجارت بین‌الملل از آمریکا پیشی می‌گیرد، هرچند قوانین سازمان تجارت جهانی توسط آمریکایی‌هایی تدوین شده است که از هیچ چیز خجالت نمی‌کشند.

وی ادامه داد: دو سال پیش، آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا درباره اصلاح سازمان تجارت جهانی صحبت کرد، زیرا مشخص شد در سکویی که آمریکایی ها در چارچوب جهانی شدن ایجاد کردند و قوانین که در سازمان تجارت جهانی وضع کردند چین آنها را شکست داد و همچنان از آنها پیشی می گیرد.

لاوروف افزود: تصادفی نبود که آمریکا در کار نهاد حل اختلاف سازمان تجارت جهانی که چین ده‌ها شکایت به آن ارسال کرده، کارشکنی کرد. آمریکایی‌ها با استفاده از ترفندهای اجرایی مانع از پر شدن جاهای خالی در این سازمان می‌شوند. اما وقتی نوبت به اصلاحات سازمان تجارت جهانی رسید، واشنگتن بیانیه‌ای صادر کرد که این اصلاحات باید در سراسر ایالات متحده و اروپا بدون مشارکت چین اجرا شود و این به آن معناست که آنها ایده‌های خود را به شکلی بسیار غیرحرفه‌ای ارائه می‌کنند. شاید هم این ویژگی مدرن همکاران غربی ما است که از هیچ چیز خجالت نمی‌کشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.