پوتین عرضه گاز به این دو کشور اروپایی را قطع کرد+جزییات

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز،  شرکت گازپروم، غول انرژی روسیه امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را به دلیل ناتوانی این کشورها در پرداخت بهای گاز به روبل را متوقف کرده است. این سخت‌ترین واکنشی است که کرملین تاکنون نسبت به تحریم‌های اعمال شده توسط غرب به دلیل درگیری در اوکراین از خود نشان داده است. از زمان آغاز تهاجم مسکو در ۲۴ فوریه، این اولین باری است که روسیه گاز مشتریان اروپایی را قطع می کند.

گازپروم در بیانیه‌ای با اشاره به شرکت‌های گاز لهستانی و بلغاری اعلام کرده گازپروم به دلیل عدم واریز گازبها به روبل، عرضه گاز به شرکت‌های بولگارگاز و پی‌جی‌ان را به طور کامل متوقف کرده است.

شرکت گاز دولتی لهستان (پی‌جی‌ان) ضمن تایید این مطلب اعلام کرده هم‌چنان به عرضه گاز به مشتریان خود ادامه می‌دهد. بر اساس بیانیه این شرکت: «قطع گاز نقض قرارداد است و شرکت این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به دنبال غرامت باشد و از تمام ابزارهای قراردادی و قانونی موجود برای این کار استفاده خواهد کرد».

منابع گازپروم حدود ۵۰ درصد از مصرف لهستان را پوشش می دهد. لهستان گفت که نیازی به برداشت از ذخایر ندارد و مخازن گازی تا ۷۶ درصد پر است.

صادرات انرژی روسیه از زمان آغاز جنگ تا حد زیادی ادامه داشته است. این مسئله استثنایی بر تحریم‌هایی است که غرب در تجارت با غرب اعمال کرده است. در حالی که درگیری‌ها وارد سومین ماه شده است، اوکراین روسیه را به باج‌گیری از اروپا در زمینه انرژی در تلاش برای شکستن متحدانش متهم کرده است. مسکو از کشورهای اروپایی خواسته تا بهای گاز را به روبل بپردازند. اما مشتریان اروپایی اعتقاد دارند که قراردادها آن‌ها را ملزم به پرداخت گازبها به یورو کرده و شرط اخیر نقض قراردادهای موجود است.

آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، گفته که روسیه «باج‌خواهی گازی از اروپا» را آغاز کرده است. یرماک گفت: «روسیه در تلاش است تا اتحاد متحدان ما را از بین ببرد».

بلغارستان که تقریباً به طور کامل به واردات گاز روسیه متکی است هم گفته که طرح پرداخت جدید پیشنهادی نقض توافق با گازپروم است. این کشور مذاکراتی را برای واردات گاز طبیعی مایع از طریق کشورهای همسایه ترکیه و یونان انجام داده است.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هم با انتقاد از قطع صادرات گاز روسیه به لهستان و بلغارستان، مسکو را به باج‌گیری از اروپا متهم کرد. خانم فن در لاین با غیرقابل قبول خواندن این تصمیم گفت: «کشورهای عضو دقیقاً برای چنین سناریویی برنامه‌های اضطراری را از پیش اجرا کرده‌اند و ما در هماهنگی و همبستگی با آن‌ها کار کرده‌ایم».

رئیس کمیسیون اروپا اضافه کرد: «ما در حال بررسی برای یک واکنش هماهنگ از سوی اتحادیه اروپا در این خصوص هستیم و همینطور به همکاری با شرکای بین‌المللی خود برای تامین انرژی از طریق مسیرهای جایگزین ادامه خواهیم داد.»

اولین گروکشی گازی پوتین؛ قطع عرضه گاز به لهستان و بلغارستان!

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.