حضور نظامیان انگلیس در رزمایش‌های گسترده در شرق اروپا

نیروهای انگلیسی در رزمایش‌های نظامی گسترده از شمال تا جنوب حضور خواهند یافت تا یکی از بزرگترین استقرار نظامیان انگلیس پس از پایان جنگ سرد به شمار آید.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس گفت: «امنیت اروپا تا بدین حد اهمیت نداشته است. در این رزمایش‌ها نیروهای ما به نیروهای متحدانمان در سرتاسر ناتو پیوسته تا یکی از بزرگترین استقرار نیروها پس از جنگ سرد ایجاد شود».

والاس اضافه کرد: «ارتش انگلیس در کنار شرکا، به ترکیب قابلیت‌ها و اشتراک ارزش‌ها پرداخته تا به پیشبرد صلح و امنیت منجر شود».

«لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس بامداد پنجشنبه ضمن درخواست قطع واردات انرژی شامل نفت و گاز از روسیه، با تاکید بر لزوم تقویت دفاع جمعی کشورهای اروپایی، اظهار داشت: ما همکاری نظامی خود را دو برابر خواهیم کرد و باید از جنگ روسیه در اوکراین درس بگیریم. سیاست ناتو مقدس است و اگر سوئد و فنلاند بخواهند به آن بپیوندند، باید آن را بپذیریم.

پیش از آن نیز «جان کربی» سخنگوی پنتاگون با «غیرمسئولانه» دانستن تهدید روسیه به استفاده از سلاح اتمی، گفت نتیجه جنگ در اوکراین هر چه که باشد، محیط امنیتی اروپا را تغییر داده است. 

روسیه از روز ۵ اسفند (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

حضور نظامیان انگلیسی در رزمایش‌های گسترده در شرق اروپا

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.