اوکراین منطقه بریانسک روسیه را بمباران کرد

«الکساندر بوگوماز» فرماندار منطقه بریانسک روسیه اوایل امروز (شنبه) اعلام کرد که جنگنده اوکراینی این منطقه را گلوله‌باران کردند.

شبکه روسی راشاتودی در این خصوص گزارش کرد، فرماندار بریانسک اعلام کرد که یک فروند جنگنده اوکراینی به طور غیرقانونی وارد حریم هوایی روسیه شد اما نیروهای روس مانع از ورود آن به قلمرو روسیه شدند اما در نهایت جنگنده فوق، دو پرتابه شلیک کرد که در روستای «ژچا» در نزدیکی مرز اوکراین فرود آمد و طبق گزارش راشاتودی، علی‌رغم آنکه این حمله قربانی و زخمی برجای نگذاشت اما تأسیسات ترمینال محلی بارگیری نفت از امواج ناشی از این گلوله‌باران دچار خسارات شد.

منطقه بریانسک، صحنه اولین حمله بزرگ اوکراین به خاک روسیه در جریان جنگ اوکراین بوده است و بنا بر گفته کمیته تحقیقات روسیه، دو بالگرد اوکراینی در ۱۴ آوریل (۲۷ فروردین ماه)، روستای «کلیمووو» را هدف قرار دادند و ۶ نفر از جمله یک پسر دو ساله و مادر باردار وی را زخمی کردند.

حملات گلوله‌باران اوکراین در بریانسک و مناطق مجاور بلگرود و کورسک از ۱۴ آوریل به بعد تشدید شده است و نیروهای اوکراینی بیشتر پالایشگاههای نفت و دیگر زیرساخت‌‌ها را هدف می‌گیرند که البته رسانه‌های روس می‌گویند که نیروهای اوکراینی در حملات خود مناطق مسکونی را نیز هدف قرار داده‌اند.

راشاتودی: حملات اوکراین در بریانسک و بلگرود و کورسک از 27 فروردین به بعد تشدید شده است و بیشتر پالایشگاههای نفت را هدف قرار می‌دهند.

طبق گزارش راشاتودی، مسکو هشدار داده است در صورت تداوم این حملات، مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار خواهد داد. روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه)، به دنبال عدم اجرای شروط توافقات مینسک از سوی کی‌یف که برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به امضا رسید و همچنین پس از آنکه مسکو جمهوری‌های دونباس دونتسک و لوهانسک اوکراین را به رسمیت شناخت، عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین را آغاز کرد.

طبق این گزارش، پروتکل مینسک به میانجیگری آلمان و فرانسه برای تعیین وضعیت ویژه مناطق خودمختار درون اوکراین طراحی شده بود. کرملین از زمان حمله به اوکراین از کی‌یف درخواست کرده است که رسماً خود را بعنوان یک کشور بی‌طرف اعلام کند که هرگز به ناتو نمی‌پیوندد اما کی‌یف اصرار دارد که حمله روسیه به اوکراین کاملاً بی‌دلیل بوده است و ادعاها مبنی بر تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری دو جمهوری لوهانسک و دونتسک از طریق توسل به زور را رد کرده است. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور اعلام کرد.

از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا و متحدانش تحریم‌های سنگینی را علیه روسیه اعمال کرده و از سوی دیگر کمک‌های مالی و تسلیحاتی متعددی به اوکراینی‌ها داشته‌اند. سخنگوی کرملین اخیراً هشدار داد عرضه تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی به اوکراین، امنیت اروپا را تهدید می‌کند و منجر به بی‌ثباتی می‌شود.

راشاتودی: مسکو هشدار داده است در صورت تداوم این حملات، مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف را هدف قرار خواهد داد. 

در همین راستا، علی‌رغم هشدارهای پی در پی مسکو، روز گذشته رسانه‌های انگلیسی گزارش کردند که ارتش انگلیس حدود ۸ هزار نظامی برای شرکت در رزمایش‌های گسترده به شرق اروپا اعزام می‌کند و همچنین در اقدام مشترک با ناتو و نیروهای اعزامی مشترک ده‌ها تانک را مستقر خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.