هشدار سازمان هواشناسی نسبت به
نفوذ گرد و غبار در کشور

سازمان هواشناسی با صدور یک هشدار نارنجی و یک هشدار زرد رنگ از نفوذ گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا خبر داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از نفوذ گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا همراه با کاهش دید از بعدازظهر چهارشنبه تا بعدازظهر پنج‌شنبه (۱۴ تا ۱۵ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در ایلام، خوزستان، کرمانشاه و روز پنج‌شنبه در ایلام، خوزستان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، آذربایجان غربی در انتظار است.

این مخاطره کاهش کیفیت هوا، کاهش دید و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک را به همراه دارد که سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، عدم حضور در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، پرهیز از حرکات ورزشی و فیزیکی در فضای باز و احتیاط در سفرهای بین شهری را توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار، سازمان هواشناسی با صدور هشدار هشدار زرد رنگ، از نفوذ گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید از صبح چهارشنبه تا بعد از ظهر جمعه (۱۴ تا ۱۶ اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در آذربایجان غربی، کردستان، بوشهر، لرستان، روز پنجشنبه در آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان و روز جمعه در ایلام، خوزستان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، مرکزی، زنجان، البرز، تهران، قزوین، قم، همدان، فارس، بوشهر، لرستان مورد انتظار است.

در این شرایط افزایش شاخص آلودگی هوا، احتمال اختلال در تردد و احتمال آسیب به صنایع حساس به گردوخاک دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی، اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت در نگه‌داری تاسیسات حساس به گردوخاک و پرهیز از سفرهای غیر ضروری باید در دستور کار قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.