اتهام روسیه به اسرائیل به دلیل حمایت از نئونازیسم در اوکراین

وزارت خارجه روسیه دولت اسرائیل را به حمایت از حکومت نئونازی در اوکراین متهم کرد.

روزنامه «مسکو تایمز» در متنی که امروز به صورت آنلاین در رسانه ها منتشر شد، مقام‌های روسی «یائیر لاپید» وزیر امورخارجه اسرائیل را متهم به انتشار بیانیه های ضدتاریخی کردند که توضیح دهنده دلیل حمایت دولت اسرائیل از حکومت نئونازی در کی یف است. 

این بیانیه زمانی منتشر شد که وزیر امورخارجه اسرائیل از «سرگئی لاوروف» همتای روس خود برای مصاحبه با خبرنگار ایتالیایی انتقاد کرد. لاوروف در این مصاحبه گفته بود " این یک قانون است که پرشورترین ضد سامی ها یهودیان می باشند. " 

وزیرامورخارجه روسیه از ادعاهای روسیه مبنی بر دلایل حمله نظامی به اوکراین در ۲۴ فوریه برای دفاع از کشور در برابر فاشیسم که در دولت  اوکراین کنترل را  بدست آورده بودند به رغم میراث یهودی «ولودیمیر زلنسکی » رئیس جمهوری اوکراین دفاع کرد.

اظهارات این دیپلمات موجب برانگیختن خشم در اسرائیل شد که رسما از ابتدای حمله روسیه به اوکراین به شکل رسمی بیطرف باقی مانده بود.

از سوی دیگر «یائیر لاپید» گفت :« اظهارات وزیر امورخارجه روسیه هم نابخشودنی است و هم بیانیه ای ظالمانه و اشتباه بزرگ تاریخی است. یهودیان در ماجرای هولوکاست خودشان را به قتل نرساندند. نازل ترین سطح نژادپرستی علیه یهودیان اتهام آنها به سامی ستیزی است.» وی در ادامه افزود وزارت خارجه اسرائیل سفیر روسیه را برای روشن شدن این اظهارات احضار کرده است. 

با این حال وزارت امورخارجه روسیه با تاکید بر اظهاراتشان در بیانیه ای که امروز منتشر شد اعلام کرد : «متاسفانه تاریخ مثال های غم انگیزی از همکاری میان یهودیان و نازی ها دارد. تراژدی تاریخی که در واقعیت های جنگ جهانی دوم نهفته این است که اگر طی جنگ جهانی دوم برخی یهودیان مجبور به شرکت در جنایت های (جنگ نازی ها) شدند پس زلنسکی این کار را آگاهانه و کاملا داوطلبانه انجام می دهد. او پشت ریشه ها و اصل و نسب خود پنهان می شود و از آن برای پوشش نئو نازی یعنی وارثان خونی و روحی قاتلان مردمش استفاده می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.