برگزاری نشست رهبران منطقه‌ای، دستور کار جدید آمریکا و اسرائیل

تارنمای آمریکایی - اسرائیلی آکسیوس گزارش داد که کاخ سفید و دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برگزاری نشست رهبران منطقه ای گفتگو کرده اند.

این رسانه آمریکایی – اسرائیلی به نقل از دو مقام صهیونیستی اعلام کرد که کاخ سفید و دفتر نخست وزیر رژیم صهونیستی درباره برگزاری نشست رهبران منطقه ای به عنوان بخشی از برنامه سفر جو  بایدن رئیس جمهوری آمریکا به خاورمیانه در اواخر ژوئن گفتگو کرده اند.

 در این گزارش ادعا شده است، نشست رهبران منطقه ای به ریاست بایدن، رهبری و تعهد آمریکا به خاورمیانه  را در زمانی  که ارزیابی ها نشان دهنده خروج واشنگتن از منطقه است، نشان می دهد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که طی یک تماس تلفنی با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در ۲۴ آوریل، بایدن دعوت نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای بازدید از اسرائیل در ماه های آینده را پذیرفته است.

به گفته مقامات اسرائیلی، سالیوان و هولاتا در مورد امکان افزودن یک عنصر منطقه ای به سفر بایدن گفتگو کردند.

یکی از ایده های مطرح شده برگزاری نشستی بین بایدن، بنت و چندین رهبر دیگر از منطقه در اسرائیل یا در کشوری دیگر با هدف  ادامه تلاش ها برای  تقویت بیشتر توافق سازش اعراب با رژیم اسرائیل یا ادامه حرکت نشست نقف است که در اواخر ماه مارس در سرزمین های اشغالی برگزار شد.

مقامات صهیونیستی تاکید کردند که این گفتگو بسیار مقدماتی بوده و مشخص نیست که چنین دیداری امکان پذیر باشد یا خیر، اما گفتگوها در مورد این موضوع ادامه دارد.

مقامات رژیم صهیونیستی گفتند تاریخ نهایی سفر بایدن مشخص نشده است اما این سفر احتمالا در دو هفته آخر  ماه ژوئن  انجام خواهد شد.

مقامات این رژیم افزودند که انتظار می رود این دیدار نسبتاً کوتاه باشد و بایدن ۲۴ تا ۳۶ ساعت را در سرزمین های اشغالی بوده و با مقامات اسرائیلی در اورشلیم و مقامات فلسطینی در بیت لحم دیدار کند.

این نخستین سفر بایدن به غرب آسیا از زمان روی کار آمدن او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا او از این سفر برای بازدید از کشورهای منطقه استفاده کند یا خیر.

تیمی از کاخ سفید روز دوشنبه وارد سرزمین های اشغالی شد تا مذاکرات را با رژیم صهیونیستی برای آماده سازی این سفر آغاز کند.

به گزارش ایرنا، آمریکا اخیرا بدون اشاره به زیاده خواهی های خود  مدعی است: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌ها فراتر از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، باید به نگرانی‌های آمریکا فراتر از برجام رسیدگی کند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ما به صورت علنی مذاکره نمی کنیم اما اگر ایران می خواهد لغو تحریم ها فراتر از برجام باشد، باید به نگرانی های ما نیز که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به اینکه مذاکرات وین در انتظار تصمیم سیاسی کشورش است، در ادامه ادعاهایش گفت: اگر آنها نمی خواهند از این مذاکرات برای حل سایر مسایل دوجانبه استفاده کنند، ما اطمینان داریم که می توانیم به سرعت به یک درک مشترک در خصوص برجام برسیم و اجرایی کردن آن را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.