سه دلیل موفقیت ایران در کاهش آمار کرونا از زبان وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سه دلیل مهم برای موفقیت ایران در کاهش آمار کرونا در ایران وجود دارد که حجم بالای واکسیناسیون، مدت کوتاه تزریق واکسن کرونا و نوع واکسن تزریق است، به همین دلیل مردم برای تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.

بهرام عین الهی چهارشنبه شب در گفت و گویی افزود: ٢ سال پرتلاش و پرتلاطم را در دوره کرونا سپری کردیم و از مردم که حمایت عالی را در انجام واکسیناسیون و کمک به واکسن زدن داشتند تقدیر می شود و همین امر باعث شد که ما رکورد واکسیناسیون را در جهان داشته باشیم و کادر سلامت هم حرکت زیبا و جالبی را در تاریخ کشور ایجاد کردند که با فداکاری آنها حتی ٣٠٠ نفر شهید سلامت تقدیم شد.

‎وی خاطرنشان کرد: علت موفقیت ایران برای مبارزه با کرونا چند عامل بود که یکی از این عوامل حجم بالای واکسیناسیون بود که بیش از ٩٠ درصد گروه هدف یک دز و حدود ٨۵ درصد ٢ دز  این ‎واکسن را تزریق کردند.

وی تصریح کرد: میزان واکسیناسیون ایران از متوسط واکسیناسیون جهانی بسیار بالاتر است و دومین عامل مدت کوتاه واکسیناسیون بود اینکه حجم زیادی از واکسن در مدت کوتاهی تزریق شد این می تواند ایمنی ایجاد کند و ما یک رکورد یک میلیون و ۶٠٠ هزار واکسن در روز و هشت میلیون و ۶٠٠ هزار واکسن در هفته را داریم.

وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: در این مدت مردمی شدن واکسیناسیون و کمک مردم، دانشجویان و همه نهادهای نظامی و مردمی باعث شد حجم زیادی از واکسن در کشور تزریق شود.

وی ادامه داد: سومین موضوع که در این موفقیت ما را یاری کرد نوع واکسن تزریقی بود چون امروزه ثابت شده واکسن هایی که از ویروس کشته شده استفاده می شود اثر بهتری دارد و واکسن های که به عنوان نوترکیب و پروتئین های نوترکیب مثل فایزر و مدرنا اینقدر اثربخشی نداشتند.

وزیر بهداشت گفت: اکنون در کشورها آمریکا و فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا آمار مرگ و میر بالاست و امروز در سایت نگاه می کردم، ۶۶٠ نفر در آمریکا، ١١١ نفر فرانسه، ٢۴١  نفر آلمان، ۴٠٧ نفر در انگلیس و ١۵٣ مرگ در ایتالیا ثبت شده است.

مردم واکسیناسیون خود را تکمیل کنند

وی درباره اینکه وضعیت مطلوب آمار کرونا در ایران تا چه زمانی ادامه دارد، اظهار داشت: به مردم توصیه می‌شود که حتما واکسیناسیون خود را ادامه دهند و کسانی که دز دوم یا سوم واکسن را تزریق نکرده اند حتما واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

عین الهی ادامه داد: ثابت شد که واکسیناسیون اثربخشی زیادی در پیشگیری از کرونا داشته است و  به همین دلیل در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شده که همه افراد بالای ٧٠ سال یک دز دیگر را تزریق کنند و کسانی که بیماری زمینه ای و نقص ایمنی دارند این تزریق واکسن کرونا را انجام دهند.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود که امسال همه مردم یک دز دیگر را تزریق کنند چون این واکسن می تواند بسیار ایمنی بخش و اطمینان بخش باشد چون نمی توان این را قضاوت کرد که ویروس در جهان غیرفعال باشد چون ویروس در دنیا فعال است و همچنان مرگ و میر دارد.

برای نخستین بار از اسفند ٩٨ آمار فوتی های کرونا تک رقمی شد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۷ هموطن دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته و بدین ترتیب مجموع فوتی‌های این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۳۸ نفر در کشور رسید.

تا کنون ۶۴ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۴۰۳ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۱۹۶ نفر دُز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۳ هزار و ۶۴۱ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۹ میلیون و ۱۳ هزار و ۲۴۰ دُز رسیده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.