سخنرانی رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد در حرم مطهر امام راحل(ره)

محمد علی انصاری روز یکشنبه در جلسه ستاد مرکزی سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) در حرم مطهر امام راحل گفت: برنامه رسمی از ساعت ۹ صبح ۱۴ خرداد شروع می شود اما با دفتر مقام معظم رهبری مکاتبه کردیم که اگر هماهنگ شد از ساعت ۸:۳۰ آغاز شود و روال برنامه ها هم این است که ابتدا یادگار امام حجت الاسلام حسن خمینی به مدعوین خیر مقدم خواهد گفت و سپس هم رهبر معظم انقلاب سخنرانی خواهند کرد.

این مسئول اظهار داشت: آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور نیز شب ۱۴ خرداد در حرم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران سخنرانی می‌کند.

انصاری اعلام کرد: جلسات ویژه ای با دفتر مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران داشتیم که نشست های خوب و راهگشایی بود و درباره مباحث مختلف برای روز ۱۴ خرداد صحبت کردیم و از سوی دیگر جلسه ای خوبی هم با شهرداری تهران داشتیم.

وی افزود: سیاست های کلان ما برای برنامه سالگرد مشخص شده است و انشالله در ۱۴ خرداد دیگر فوتی های کرونایی روزانه نداشته باشیم؛ اما تلاش می کنیم برنامه هایی با توجه به این مسائل/پروتکل های بهداشتی/ داشته باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: دفتر مقام معظم رهبری اعتقاد دارند که مراسم اصلی در داخل حرم باشد و برخی دوستان نظرشان بر برگزاری مراسم در صحن «مصطفی خمینی» بود اما نظر استمزاجی معظم له، صحن اصلی حرم است و باید براساس پروتکل های بهداشتی رفتار کنیم.

انصاری اضافه کرد: ما در صحن اصلی حرم صندلی خواهیم گذاشت و امسال محدودیت فضا در داخل حرم و همینطور محدودیت کارت برای مدعوین خواهیم داشت. البته در صحن آقا مصطفی هم صندلی خواهیم گذاشت و صحن های شمالی و جنوبی نیز تمهیدات لازم برای استقرار مردم انجام می شود.

وی اظهار داشت: ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) هر سال قبل از ماه رمضان به طور عمومی از مردم برای شرکت در این مراسم دعوت می کرد اما امسال دیدیم که اگر بخواهیم فراخوان عمومی بدهیم جمعیت چندصد هزار نفری را شاهد خواهیم بود و بنابراین به خاطر رعایت پروتکل های بهداشتی یک جمعیت حداقلی ۱۵۰ هزار نفری را پیش بینی و به قرارگاه اعلام کردیم.

دبیر ستاد مرکزی سالگرد رحلت امام خمینی (ره) گفت: سفرای کشورهای خارجی و خبرنگاران در این مراسم شرکت می کنند و دنیا نگاهی ویژه به این مراسم دارد.

این مسئول با بیان اینکه مراسم امسال از شب ۱۴ خرداد شروع می شود، اظهار داشت: ابتدا بحث بر این بود که از شب سیزدهم برنامه های بزرگداشت برگزار شود اما در نهایت قرار شد شب ۱۴ خرداد مراسم با سخنرانی رئیس جمهور آغاز شود.

وی با یادآوری اینکه صبح روز جمعه ۱۳ خرداد مراسم پرفیض دعای ندبه در حرم امام برگزار می شود، افزود: حرم مطهر حضرت امام از یک هفته قبل چهاردهم خرداد پذیرای وزارتخانه ها و شخصیت های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای ادای احترام به مقام والای بنیانگذار انقلاب اسلامی است که باید از قبل برنامه‌های خود را به ستاد مرکزی بزرگداشت اعلام کنند.

انصاری خاطرنشان کرد: در صورت هماهنگی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی می توان در روز ۱۵ خرداد نیز در حرم امام راحل برنامه‌ای برگزار و یکی از سران قوا را برای سخنرانی به این برنامه دعوت کند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) با بیان اینکه تا فرصت باقیمانده تا ۱۴ خرداد دو جلسه هماهنگی دیگر برگزار خواهد شد، اظهار داشت: اگر تا آن روز وزارت بهداشت اعلام کرد که دیگر چیزی به نام کرونا جامعه را تحت تاثیر قرار نمی دهد، یک جلسه فوق العاده برای برگزاری هرچه باشکوهتر سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خواهیم داشت.

انصاری در بخش دیگری از سخنانش از استقامت به عنوان یکی از اصول انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: آمریکا و دشمنان نظام سعی دارند مقاومت ما را بشکنند تا با ما مقابله کنند و بی دلیل نبود که امام فرمودند  این ها برای ۵۰ سال ما برنامه ریزی کردند.

وی افزود: کرسی های دانشگاهی در آمریکا برای مبارزه با اسلام تشکیل شده و تنها استقامت می تواند راه مقابله با آنان باشد و نباید بترسیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: برخی، ناهنجاری ها پیش می آورند تا مقاومت ها را بشکنند اما نترسید از دفاع کردن از امام و ولایت؛ چراکه امام یک منظومه است و نباید فقط به یک بعد شخصیت آن بپردازیم تا ایشان تبدیل به شخصیتی کاریکاتوری شود.

انصاری تصریح کرد: باور باید داشته باشیم امام وقتی زنده است که این منظومه امام را حفظ و از آن دفاع کنیم؛ باید پرچمدار تبلیغ برای امام راحل باشیم.

وی ادامه داد:  بعد از ۲ سال تحمل سختی کرونا بار دیگر به زندگی عادی برگشتیم و باید بدانیم که در شرایط ویژه ای هستیم و اگر بخواهیم نسل دوم، سوم و چهارم بخواهند با آرمان های امام بیشتر آشنا شوند باید از ملامت ملامت کنندگان و از احساس ضعیف و سستی کنار دیگران به شدت پرهیز کنیم و در این راستا باید شناخت نسبی از شخصیت امام داشته باشیم.

به گفته انصاری، مکتب سیاسی امام را باید یک منظومه بنامیم که در آن اعتقادات، اخلاق، نهراسیدن از دشمنان و توجه به مردم از اصول آن است و اگر بخواهیم از امام راحل سخن بگوییم باید حداقل یک دوره صحیفه امام را بخوانیم.

دبیر ستاد مرکزی سالگرد رحلت امام خمینی (ره) افزود: باید شناخت نسبی از امام داشته باشیم که دچار برداشت سوری نشویم؛ امتحان یکی از سنت های الهی است و اینکه ما در مسیر زندگیمان و شناخت امام چقدر امتحان شدیم و راه امام را درست تبیین نکردیم این به خود ما بر می گردد.

وی خاطرنشان کرد: ما در هر مرحله از زندگی یک مرحله از امتحان و ابتلا داریم و باید مراقب باشیم در ابتلاها دچار سستی و ضعف در برابر دشمن نشویم.

این مسئول گفت: باید همبستگی خود را طبق دستورات الهی حفظ کنیم؛ چون اختلاف هر خانواده ای را از بین می برد؛ یک اختلاف عقیده خانواد را متلاشی کرده است.

وی اظهار داشت: اگر فکرهای نامشخص و شومی مثل داعش وجود دارد معلول اختلافات است؛ اما وحدت رمز پیروزی ما است چرا که یک نفر هم از جمع ما جدا شد به همان اندازه جامعه ضرر می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.