آیا پوتین برای تغییر مسیر جنگ سراغ سلاح هسته‌ای می‌رود؟

به گزارش اکسپرس، فردا (دوشنبه) ۹ مه، روسیه روز پیروزی را جشن می‌گیرد؛ روزی که ارتش اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی چیره شد.

جیمز نیکسی، مدیر برنامه روسیه-اوراسیا در چتم‌هاوس (موسسه سلطنتی روابط بین‌المللی) به سی‌ان‌ان گفت که این جشن برای نشان دادن به جمعیت داخلی و برای ارعاب طراحی شده است. به گفته «هامیش دو برتون – گوردون»، کارشناس تسلیحات، روسیه می‌تواند از این روز ویژه برای ارسال وحشتناک‌ترین هشدار خود استفاده کند.

او گفت: «بزرگ‌ترین نگرانی شاید استفاده یا تهدید مستقیم به استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی یا میدان نبرد باشد. اگر در روز ۹ مه اوضاع همچنان بد پیش برود، ولادیمیر پوتین می‌تواند تصمیم بگیرد که سلاح هسته‌ای تنها راه تغییر شکل جنگ است.»

رهبران غربی در مورد اینکه اگر پوتین از سلاح هسته‌ای تاکتیکی استفاده کند چه اتفاقی می‌افتد کمی مبهم بوده‌اند.

 

یک سلاح هسته‌ای تاکتیکی با سلاح‌های هسته‌ای «استراتژیک» تفاوت دارد، زیرا می‌توان از آنها در فواصل نسبتا کوتاه استفاده کرد.

«تاکتیکی» به طیف وسیعی از تسلیحات، از جمله بمب‌ها و موشک‌های کوچک‌تر که سلاح‌های «میدان جنگ» محسوب می‌شوند، اشاره دارد.

از سوی دیگر، بمب‌های هسته‌ای استراتژیک به بمب‌هایی اطلاق می‌شود که ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد تهدید به استفاده از آنها کرده بودند.

«دو برتون – گوردون» از غرب خواست تا در مقابل روسیه بایستد تا از استقرار هرگونه سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

او گفت: «فکر می‌کنم ما باید به وضوح بیان کنیم که حتی یک سلاح هسته‌ای کوچک منجر به این می‌شود که ناتو مستقیما اهداف استراتژیک روسیه را با سلاح‌های متعارف پیچیده هدف قرار دهد. این اهداف می‌تواند پرتاب‌کننده‌های هسته‌ای در اوکراین یا اطراف آن، سایت‌های فرماندهی و کنترل باشند که پیشرفت‌های بیشتر روسیه در اوکراین را غیرقابل دفاع می‌کند.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.