جاستین ترودو: پوتین مسئول جنایات جنگی فجیع است

براساس گزارش ام اس ان نیوز، ترودو در دیدار با زلنسکی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین متهم کرد. اقدامی که در هفته‌های گذشته به صورت هماهنگ از سوی رهبران کشورهای غربی علیه مقامات روسیه مطرح شده است. 

ترودو در نشست خبری مشترک با زلنسکی مدعی شد، «واضح است که ولادیمیر پوتین مسئول جنایات جنگی فجیع است و باید در این زمینه پاسخگویی وجود داشته باشد.»

ترودو پیش از این دیدار با زلنسکی به منطقه ایرپین در حومه کی‌یف رفت از این منطقه بازدید کرد، شهری 600 هزار نفری که محل درگیری شدید نیروهای روسیه با نظامیان اوکراین بود. 

نخست وزیر کانادا پس از این بازدید در جمع خبرنگاران مدعی شد، «من از نزدیک و بدون واسطه شاهد وحشیگری جنگ غیرقانونی روسیه بودم.»

سفر ترودو به کی‌یف در روز یکشنبه همزمان شده است با سفر «جیل بایدن» همسر رئیس جمهور آمریکا به اوکراین.

پیش از این «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز در اظهاراتی ضد روسی از اوکراین در برابر مسکو حمایت کرد. وی روز یک شنبه در یک نطق تلویزیونی گفت: «پوتین در این جنگ پیروز نخواهد شد. اوکراین استقامت خواهد کرد.»

صدر اعظم آلمان گفت،  آلمان با کمک‌های بشردوستانه، مالی و نظامی به اوکراین کمک خواهد کرد. وی اظهار داشت که هیچ صلحی که توسط روسیه دیکته شود وجود نخواهد داشت.

روسیه ارسال کمکهای نظامی به اوکراین را از عوامل آغاز و تشدید تنشها در اوکراین خوانده و به کشورهای غربی در این زمینه شدیدا هشدار داده و محموله‌های تسلیحاتی را هدفی مشروع برای روسیه خوانده است.

علاوه بر این، روسیه کشورهای غربی را به نادیده گرفتن جنایات ملی‌گرایان و تندروهای اوکراینی متهم کرده و روز جمعه در یک نشست شورای امنیت تصاویری از این جنایات را برای اعضای شورای امنیت پخش کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.