خبر مهم درباره طرح فروش ایران‌خودرو/ فعلا منتظر نباشید!

با توجه به اینکه طبق دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، تا زمان مشخص شدن سازوکار سامانه یکپارچه، فروش خودرو به هر نحو ممنوع اعلام شده است، این هفته طرح فروش محصولات ایران‌خودرو پس از ۱۹ طرح پیاپی بصورت هفتگی (البته بدون در نظر گرفتن دو هفته ابتدایی فروردین ماه)، به سبب همین ممنوعیت فروش اجرا نخواهد شد.

هفته گذشته سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت‌- سامانه‌ای جدید برای فروش خودرو معرفی و اعلام کرد: به منظور شفاف‌سازی روند عرضه خودرو،  فروش همه خودروها به « سامانه یکپارچه فروش » منتقل می‌شود. بر این اساس همه خودروسازها از ۱۸ اردیبهشت بایستی هر گونه عرضه خودرو را صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه‌تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

طبق تاکید وزیر صمت،  البته فروش خودرو در قالب این سامانه، به معنای بلاتکلیفی حذف روند قرعه‌کشی نیست و حذف قرعه‌کشی خودرو با قوت در دستور کار وزارتخانه مذکور خواهد بود.

در همین رابطه، ابتدای هفته جاری سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در راستای اجرای دستور وزیر صمت مبنی بر "فروش خودرو صرفا در سامانه یکپارچه فروش" در نامه‌ای به خودروسازان کشور، اعلام کرد که از این به بعد فروش خودرو صرفا از طریق سامانه متمرکز انجام می‌شود و  هر گونه عرضه از طرق دیگر بایستی فوراً متوقف شود .

بر این اساس با توجه به ممنوعیت عرضه خودروها تا زمان مشخص شدن سازوکار و رونمایی از سامانه مذکور، (سامانه یکپارچه فروش خودرو)، فعلا طرح‌های فروش خودروسازان که از اواخر آذر ماه بصورت هفتگی و پی‌درپی (غیر از دو هفته ابتدایی فروردین ماه جاری/ تعطیلات نوروز) هر هفته اجرا شده است، تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد بود؛ این درحالیست که با توجه به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، تمامی خودروسازها موظف شده‌اند از تاریخ ١٨ اسفند ١٤٠١ هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت و صرفا از طریق سامانه متمرکز قرعه‌کشی انجام دهند، اما تاکنون هیچ اطلاعاتی از جزئیات و حتی آدرس این سامانه در اختیار نیست و وزارت صمت نیز تاکنون تنها به اعلام عنوان این سامانه بسنده کرده است و همچنان اعلام می‌کند، به زودی اطلاعات دقیق‌تر اطلاع‌رسانی خواهد شد.  

شایان ذکر است که بنابر به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش فروش یک محصول گروه بهمن‌موتور که قرار بود از روز شنبه هفته جاری اجرا شود،  ابطال  و تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

بر این اساس همانطور که اعلام شد، ایران‌خودرو و سایپا نیز این هفته طرح‌ فروش نخواهند داشت و این دو شرکت نیز این موضوع را تایید کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.