گلایه و تاسف لاوروف از فرصت سوزی های سازمان ملل در بحران اوکراین

به گزارش تارنمای شبکه اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با ابراز تاسف برای سازمان ملل متحد به دلیل از دست دادن فرصت دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران اوکراین، از این نهاد درخواست کرد که کیف را به جلوگیری نکردن از تخلیه غیرنظامیان از حوزه عملیات ویژه نظامی روسیه، ترغیب کند.

وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری با سعید بدر البوزیدی همتای عمانی خود در مسقط، افزود: با تاسف دبیرخانه سازمان ملل متحد شامل دبیرکل این نهاد، در مدت هفت سال گذشته با نشان ندادن واکنش به فعالیت های خرابکاری آشکار و مستقیم حکومت کی یف در اجرای قطعنامه ۲۲۰۲ شورای امنیت، که تائیدی بر اجرای توافقنامه مینسک برای برقراری صلح در شرق اوکراین بود، فرصت دستیابی به آشتی سیاسی را از دست داده است.

دیپلمات ارشد روسیه هم زمان با ورود جنگ اوکراین به سومین ماه؛ با درخواست از سازمان ملل متحد برای ترغیب مقام های کی ف به توقف جلوگیری از بیرون رفتن غیرنظامیان از حوزه عملیات ارتش کشورش در اوکراین؛ افزود: ما با توجه به تمایل انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، در مرحله نخست به او توصیه کردم که از مقام های کیف درخواست کند که از جلوگیری از خروج غیرنظامیان از مناطق اجرای عملیات نظامی، خودداری کنند و اکنون نماینده این سازمان به منظور تلاش برای کمک به حل مسئله ای که مطرح کردم، در این نقاط حضور دارد.

گوترش در ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت ماه) در هنگام دیدار از مسکو برای ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و مقام های بلندپایه روسیه، بحران اوکراین را نگرانی اصلی خود دانست و گفت که با موضع عمل گرایانه و قصد و نیت کمک به حل مشکلات انسانی در مناطق درگیری نظامی در مرحله نخست، به مسکو سفر کرده است.

وی آمادگی این نهاد را برای همکاری با ارتش های روسیه و اوکراین و صلیب سرخ برای بیرون بردن غیرنظامیان از کارخانه فولاد ازوفستال در شهر ماریوپل که شماری از شهروندان اوکراین در آن پناه گرفته اند، اعلام آمادگی کرد.

لاوروف در باره دورنمای روشن شدن اتش جنگ در اروپا، با پافشاری بر تمایل نداشتن مسکو به درگیری نظامی؛ افزود: اگر شما نگران به راه افتادن جنگ در اروپا هستید، ما به هیج وجه خواستار آن نیستیم، اما توجه شما را به این واقعیت جلب می کنم که غرب همیشه بر لزوم شکست داده شدن روسیه در این شرایط، تاکید می کند.

به گزارش خبرگزاری "تاس"؛ وزیر امور خارجه روسیه سه شنبه پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را مبنی بر توقیف ذخایر ارز خارجی روسیه و تحویل آن‌ها به اوکراین برای کمک به هزینه بازسازی این کشور، سرقت دانست و افزود: این پیشنهاد، دزدی است و آنها حتی آن را پنهان نمی‌کنند.

اتحادیه اروپا و متحدانش صدها میلیون دلار از ذخایر ارز خارجی روسیه را که در حساب‌های بانک مرکزی روسیه بود، مسدود کرده‌اند. روسیه مارس گذشته اعلام کرد که تحریم بانک مرکزی این کشور باعث مسدود شدن حدود ۳ هزار میلیارد دلار و ذخایر خارجی و طلا به ارزش کلی بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار شده است. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس در شرق اوکراین به رسمیت شناخت و سه روز بعد در پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اقدام نظامی را به نام "عملیات ویژه نظامی"، علیه اوکراین آغاز و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف را وارد مرحله رویارویی نظامی کرد.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.