گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز تهران

سایه سنگین دلار بر سر بازار / تکذیب کوپنی شدن خرید سکه

کدخبر: ۴۹۴۶۲۸
اقتصادنیوز: امروز پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 ستاد تنظیم بازار قیمت جدید کالاهای اساسی( قیمت‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات) را اعلام کرد. همزمان با اعلام قیمت های جدید آدرنالین دلار بالا رفت و اسکناس آمریکایی برای دومین بار در هفته جاری وارد کانال جدید شد.
سایه سنگین دلار بر سر بازار / تکذیب کوپنی شدن خرید سکه

به گزارش اقتصادنیوز ، بررسی روند قیمت دلار  در دو سه روز اخیر نشان می دهد که اسکناس آمریکایی در تهران در حال جولان بوده است. قیمت دلار روز سه شنبه از مرز مقاومتی 28 هزار و 800 عبور کرد و وارد کانال 29 هزار تومان شد. روند صعودی  دلار در روز چهارشنبه هم ادامه پیدا کرد و در ساعات پایانی روز گذشته نرخ دلار به نزدیک مرز 30 هزار تومان رسید.

سایه سنگین دلار بر سر بازار 

امروز پنجشنبه 22 اردیبهشت 1401 ستاد تنظیم بازار قیمت جدید کالاهای اساسی( قیمت‌ مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات)  را اعلام کرد. همزمان با اعلام قیمت های جدید آدرنالین دلار بالا رفت و اسکناس آمریکایی برای دومین بار در هفته جاری وارد کانال جدید شد. 

قیمت دلار در ابتدای معاملات نقدی امروز بیش از 300 تومان افزایش را تجربه کرد و در محدوده 30 هزار و 300 تومان مبادله شد. این پایان ماجراجویی اسکناس آمریکایی در تهران نبود و نرخ دلار  ظهر امروز  از  نیمه کانال 30 هزار تومان هم عبور کرد و به سمت 30 هزار و 700 تومان حرکت کرد اما در نهایت بر روی 30 هزار و 570 تومان ایستاد.

قیمت دلار در بازار متشکل ارزی هم در ابتدای معاملات امروز با 25 هزار و 584 تومان روانه بازار شد  و در انتهای معالات نقدی  با 25 هزار و 590  بسته شد که نسبت به روز گذشته 18 تومان افت را نشان می دهد. 

پیشروی قیمت دلار در هرات و سلیمانیه 

در بازار سلیمانیه هم امروز قیمت دلار پا به پای تهران به سمت جلو حرکت کرد. نرخ دلار سلیمانیه امروز در محدوده 30 هزار و 600 تومان معامله شد که نسبت به نرخ روز گذشته بیش از 500 تومان افزایش را تجربه کرده بود. 

قیمت دلار هرات هم که از روز گذشته  وارد کانال 29 هزار تومان شده است امروز هم در همین کانال به سمت جلو  پیشروی کرد .نرخ دلار هرات در زمان نوشتن این گزارش نسبت به روز قبل بیش از 400 تومان بالاتر بود و با 29 هزار و 720 تومان معامله شد.

هوای گرگ و میش نرخ حواله درهم 

نرخ حواله درهم نیز امروز مانند روز گذشته به صورت دقیق اعلام نشد  و هوای بازار درهم گرگ و میش بود . قیمت درهم امروز  با 8 هزار و 390 تومان آغاز به کار کرد و در ساعات پایانی معاملات با قیمت 8 هزار و 370 تومان به فروش رسید که نسبت به روز گذشته 160 تومان گران شده بود. .نرخ برابری درهم به دلار  بر روی 30 هزار و 743 تومان قرار گرفت.  یکی از دلایلی که این اتفاق در بازار درهم افتاد ترس معامله‌گران از مداخله بازارساز بود.

ورود سکه به کانال 14/  تکذیب کوپنی شدن خرید سکه

قیمت اونس طلا در صبح امروز در بالای محدوده 1850 دلار قرار داشت و به قیمت 1854 دلار نرخ گذاری شد اما در نیمه روز بیش از 5  دلار عقب نشینی را ثبت کرد و با 1847 دلار  به فروش رسید.

در بازار داخلی ایران هم امروز قیمت طلا و سکه افزایش چشمگیری را تجربه کردند. قیمت طلا 18 عیار در زمان نوشتن این گزارش  47  هزار و 100 تومان از روز گذشته بالا تر بود و در محدوده 1 میلیون و 390 هزار و 100  تومان معامله شد. 

بازار سکه هم  که دیروز به کانال 14 میلیون تومان نزدیک شده بود امروز با قدرت از این مرز عبور کرد و وارد کانال 14 میلیون تومان شد. قیمت سکه عصر امروز در محدوده 14 میلیون و800 هزار تومان قرار داشت. البته در برخی از سایت ها قیمت سکه با قیمت بازار اختلاف زیادی داشت و نرخ  سکه را 14 میلیون و 120 هزار تومان اعلام می کردند.

نکته مهم بازار سکه یک شایعه بود. برخی از کاانال ها اعلام کردند که فروش سکه  هم کوپنی شده و سکه فروش ها به مردم عادی و غریبه بالای دو تا سکه نمی فروشند اما پیگیری های اقتصادنیوز از هسته ی مرکزی بازار نشان می دهد  که این خبر واقعیت ندارد. 

عوامل اصلی افزایش قیمت دلار و سکه

از نظر فعالان بازار دلار و سکه  «تغییر دیدگاه‌ها به آینده مذاکرات هسته‌ای وین، با وجود تداوم یافتن آمد و شد‌های مقامات مسوول»، «افزایش نرخ شاخص جهانی دلار به‌واسطه سیاست‌های ضد تورمی آمریکا»، «افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال گذشته و بالا رفتن نرخ تورم و تعدیل قیمت دلار» و «تغییر فاز انتظارات جامعه نسبت به آینده بازار ارز به‌دلیل افزایش قیمت برخی کالا‌های اساسی» عوامل اصلی افزایش قیمت دلار و سکه بوده است. 

معافیت ورود ارز به کشور

 امروز یک بخشنامه جدید در بازار برجسته بود.طبق  این بخشنامه ، ورود ارز به کشور از طریق گمرکات معاف از مالیات می‌شود. به واسطه این بخشنامه ورود ارز اعم از اسکناس یا حواله از مالیات، معاف است.

میزان ارز در این معافیت مالیاتی هیچ سقف و کفی ندارد بنابراین اگر ارز را اعلام کنند می‌توانند بدون پرداخت مالیات ارز خودشان را وارد کنند

از نظر تحلیلگران در صورتی که بازیگران بزرگ به سیاست گذار باور داشته باشند،بخشنامه اخیر می تواند زمینه ساز تقویت سمت عرضه شود، ولی اطمینان کردن در شرایط نااطمینانی به سادگی رخ نخواهد داد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید